úterý 23. října 2012

Čím si zpestřit snídani

jedna ze stovky fotek mých snídaní...
Snídaně už možná začínají být trošku ohraným tématem (ačkoliv mě neomrzí snad nikdy). Recepty na snídaňové koláče, typy na musli a hlavně kaše! Ovesné, pohankové, jáhlové, rýžové, špaldové... netřeba připomínat, že právě ty jsou mé oblíbené - a jak vím, tak mnoho z vás je miluje stejně jako já. Dneska nebudu dávat typy na to, jakou kaši si uvařit, ale co dát na ni. Inspiroval mě k tomu můj dnešní nákup v Lidlu :D Nemusíte se vždy držet striktně pouze ovoce a především ráno si můžete zpestřit jídlo možná i něčím trochu hříšnějším, než je jablko ;)



Nutný základ
Pokud jde o snídani z vloček, základem je samozřejmě kaše. Vločky vařím v mléku (odhadem tak 150-200ml), občas doleji i trochu vody - podle potřeby. Dávám jich okolo 6 lžic (to se různí také podle velikosti hladu :D ). Vločky používám nejčastěji ovesné, hned za nimi vedou jáhlové, rýžové nebo pohankové. Někdy kombinuji i více druhů. Když už jsem zmínila v úvodu ten Lidl, mohu vřele doporučit ovesné vločky právě odtama. Za 15Kč 500g a jsou skvělé - jemné, nemusí se dlouho vařit a kaše je hned hotová- takové mám nejraději. Dneska jsem brala rovnou 2 balíčky (zas tak často do Lidlu totiž nakupovat nechodím). Ostatní vločky jsou za skvělou cenu k sehnání třeba v Kauflandu.

Základní přísady navíc
Kaši máme, teď už si pojďme hrát :) Nejprve zmíním to, co mi nikdy nesmí chybět :D A to je ovoce a ořechy. Z ovoce jakékoliv druhy. Někdy dám 1 kus, jindy 2 nebo i více druhů. A pokud jsou to větší kousky, tak dám z každého třeba jenom polovinu. To už je na vás. Když ne čerstvé ovoce, tak alespoň sušené - rozinky, brusinky, švestky, meruňky... Anebo klidně obojí :) Stejně tak se fantazie meze nekladou, když dojde na ořechy. Můžete dát jeden druh anebo směs. U mě vedou mandle, vlašáky, kešu, arašídy a také semínka - slunečnicová, dýňová... 

Troška ozvláštnění
Pokud chcete udělat kaši zajímavější, nabízí se opravdu mnoho možností jak na to. Skořice, kokos (mletý nebo plátky), kakao, vanilkové aroma, mák, sezam, lněné semínko, chia semínka... Já osobně mám moc ráda třeba ovesnou kaši, kterou vařím spolu s lněným semínkem - tzn. nepřidávám ho až nakonec, ale už při vaření. Chutná pak podle mě lépe :)

A konečně...
Co jsem si v poslední době hodně oblíbila a začala nakupovat převážně v Lidlu jsou nejrůznější, již výše zmíněné, suroviny, ale v hořké čokoládě. Začalo to nevině u babičky, když jsem je objevila v ledničce a přidala do snídaně. Pak už jsem neodolala a začala je používat i doma. Zatím jsem kupovala pouze rozinky v hořké čokoládě ( 200g za 25Kč), ale dnes jsem do košíku hodila i něco navíc - arašídy v čokoládě (100g za 17Kč) a kokosové kousky v čokoládě (100g za 17Kč). Možná si říkáte "A to je zdravé?" No, pokud byste spořádaly celé balení, asi to nejlepší svačinka nebude. Ale přisypat si trochu na kaši? To vás opravdu nezabije :) Navíc to tvoří vyváženost, kterou já mám ráda - převážně zdravé jídlo doplněné o něco, řekněme méně zdravého :D

Několik mých oblíbených variací pro inspiraci:
  • s rozmačkaným banánem, sušenými brusinkami a směsí ořechů
  • se lněným semínkem, banánem a ořechy
  • kaše vařená s hořkou čokoládou doplněná jakýmkoliv ovocem a ořechy
  • čokoládová kaše s banánem, hustě posypaná kokosem
  • s chia semínky, mix ovoce
  • s mákem, sušenými švestkami, ořechy, banánem
  • s jablkem, skořicí, vlašskými ořechy
  • s horkým ovocem (borůvky, jahody, rybíz), lžíci zakysané smetany a slunečnicovými semínky
  • s ovocem, ořechy a rozinky v čokoládě

A ano, mé nejoblíbenější ovoce opravdu jsou banány :D Ty musím mít doma pořád a nejraději je mám právě ke do kaší :)

A co vy a vaše snídaně? Jaké kombinace máte nejradši? Co si dáváte na kaše?

64 komentářů :

  1. Skvělý článek, díky za inspiraci, já už poslední dobou nevím co snídat, aby mě to po chvíli neomrzelo, takže určitě vyzkouším ozvláštnit třeba těmi rozinkami v čokoládě atd...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tipy přišly vhod :) Já právě díky všemožným kombinacím mám každý den prakticky jinou snídani, a tímpádem mě právě snídanš snad nikdy neomrzí :)

      Vymazat
  2. já se občas musim smát, co všechno do tý kaše a na kaši jsem schopná dát :-D miluju jí a fakt se těšim na každý klidný ráno, kdy si jí dam :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se někdy divím, jak to tam všechno naházím :D A na rána se právě kvůli snídaním taky vždycky těším :)

      Vymazat
  3. kolik sníš banánů najednou? počítáš kalorie? tím myslím, jako jestli někdy jíš víc/míň, než bys měla?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Najednou? Tak 1 většinou ;) Že bych jich snědla více se mi nestává. Kalorie nepočítám, to období už mám dávno za sebou. Ale odhadem vím co kolik má. Určitě často mám více, než bych měla. Ale buď to vysportuju nebo si dám další den zase trochu lehčí. Ono už si o to tělo samo řekne. Když jeden den jím hodně a i třeba více nezdravého, tak už druhý den mám menší chutě k jídlu.

      Vymazat
  4. teda ty si dáváš, já jsem ráda za obyč kaši se sušeným ovocem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jo, jídlo prostě miluju a hlavně ty kaše :D Jenom se sušeným ovocem by mě teda neuspokojila :D

      Vymazat
  5. Ahoj, ty vločky jáhlové, rýžové a pohankové myslíš instantní? Říká se, že moc zdravé nejsou.. Jaký na to máš názor? :)
    Já těmto kaším nikdy moc nepodlehla a mrzí mě to :( Teď se do nich snažím donutit, tak uvidím :D Ale sušené ovoce mám ráda- kupuji sušené švestky a rozinky(v karobu nebo čokoládě :D) ve zdravé výživě. Výhodou je, že se kupuje na váhu, takže si rozinek kupuji jen 50g, v případě kdyby mě chytla mlsná a chtěla se na ně doma vrhnout :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky, kupuji normální vločky - potom existuijí ještě právě instantní kaše a to je něco jiného. Vločky jsou podle mě lepší ;) I když i na těch vločkách je někdy napsané, že jsou instantní, tak kdo se v tom má vyznat :D Jinak vločky zdravé jsou, některé kaše taky - třeba značky Nomina. Ale takové ty instatní ovesné kaše v pytlíčcích už zdravé moc nejsou (jsou většinou plné cukru a jiných zbytečností) - ale najdou se i vyjímky, např. od mixitu nebo z Marks and Spencer. Ty mám vyzkoušené :)

      Jinak podle mě kaše jsou skvělé, jenom je člověk asi musí umět upravit tak, aby mu chutnaly ;)

      Vymazat
  6. Já jsem asi moc konzervativní, ale mě nejvíc chutná ovesná kaše samotná. Bez ničeho, ani s medem, ani s javorovým sirupem. Natož s ovocem :) nebo nedej bože s kakaem! Výjimkou je směs od Tesco fines, která je dobrá i s rozinkama a ořechy.
    Vločky kupuji bio, líbí se mi jak jsou krásně velké a celkově pěkné. Žádná podivná drť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, každý má rád něco jiného no :) Samotná kaše by mi taky chutnala, ale ráda si ji vylepším a přidám nějaké ty vitaminy navíc :)

      Jinak já mám právě radši ty drcenější vločky - příprava je rychlá a i chuť mi příjde lepší. Ty velké bio jsem taky párkrát měla, ale přišlo mi, že snad ani nejdou uvařit nebo se musí dlouho namáčet.

      Vymazat
  7. A jé, tak dlouho jsem otálela s tématem článku, až mě někdo předběhl :) Já to věděla, že se to stane. Také v poslední době ráda experimentuju s ovesnýma /nebo jinýma/ kašema a dávám si na ně vždycky něco jiného, abych našla ty nejlepší kombinace a chutě :)
    Dneska jsem si udělala s nasekanými plátky mandlí, s banánem a s datlovým sirupem a bylo to moc dobré!
    Banány jsou nejvděčnější ovoce, můžeš si je koupit kdy chceš a sníst kde chceš, nemusíš je ani mýt pod vodou, prostě paráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš a to já měla čas a přemýšlela, o čem bych tak mohla napsat. A tohle mě napadlo zničeho nic ani jsem to dlouho neplánovala :D Ale klidně taky takový článek napiš. Mě to nevadí a určitě budeš mít zase trochu jiný pohled na věc ;)

      A banány, ty jsou prostě nejlepší, právě i proto, že jsou celý rok k mání a celý rok dobré :)

      Vymazat
  8. Skvělý článek, díky za tipy!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač, jsem ráda, že se ti hodí ;)

      Vymazat
  9. Jsem stejný kašičkožrout jako ty a v dochucování si libuju úplně stejně :-)

    OdpovědětVymazat
  10. banány jsou taky moje nejoblíbenější ovoce, a kašičky se mi k snídani nepřejí NIKDY :))
    nejradši mám v poslední době instantní Nomina kaše - za minutu je to hotové, a nemusím nic vařit na plotně, a navíc nejsou doslazené, jsou bez éček a chemie takže si je sladím medem nebo datlovým sirupem, a přidávám banán...a běžně i oříšky, ale ty teď už asi měsíc ne, protože mě bolí zub...tak v pondělí konečně jdu k zubařce na vrtání, a pak zase budu jíst oříšky o sto šest :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kaši od Nominy jsem měla jenom jednu - špaldovou. Ale asi zase nějakou vyzkouším, pro změnu. Ještě k tomu, když je tak chválíš :)

      Bez oříšků bych nepřežila :D Bych pak asi vyjídala alespoň arašídové máslo :D

      Vymazat
    2. Aj ja milujem Nomina kasicky, uplne najlepsia je ta "super" vicezrnna :) a potom aj jahlova.. uz sa tesim na ranajky :D

      Vymazat
  11. Snídaně?! Moje nejoblíbenější jídlo dne. :-*

    OdpovědětVymazat
  12. Tak pro mě nejzajímavější je s horkým ovocem. Miluju horké maliny..a jednou jsem si je doma dělala s medem a místo zmrzky bílý jogurt..ale do kaše to taky vyzkouším :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tahle variace je ještě skvělá na palačinkách ;)

      Vymazat
  13. Miluju snídaně :) a ovesnou kaši. Skvělé typy určitě vyzkouším ;)

    OdpovědětVymazat
  14. Jsem klasik a nevadí mi, že jím jedno stejné jídlo třeba půl roku. Když mi to chutná, tak se mi to neohraje :D Nejraděši mám rýžovou kaši buď s grankem nebo agáve sirupem. :)

    OdpovědětVymazat
  15. Dáváš si kaši někdy i během dne, když máš chuť, nebo jen ráno na snídani?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenom na snídani. Jsem tak na to zvyklá. Během dne pak už mám jiná oblíbená a zažitá jídla, která jím.Aale třeba musli s jogurtem si dám i na svačinu klidně :) Ale jednou jsem si udělala ovesnou kaši na večeři, ale to byla vyjímka :D

      Vymazat
  16. Já snídaně miluju a slanou snídani jsem měla naposledy snad někde na návštěvě - sladké u mně vedou! :) Já zkoušela krupicovou, ovesnou a rýžovou kaši a chutnají mi všechny tři, nejčastěji dělám ovesnou. Mám je ráda, protože se jich vždycky pořádně najím, na rozdíl třeba od nějaké studené housky, to mě vůbec nezasytí. Banány moc nemusím, ale mám ráda jablka, skořici, švestky, hroznové víno - vlastně všechno, co se doma najde. Střídám je s lívanci, muffinami, musli s mlékem a hlavně celozrnnou žemlovkou, tu bych mohla mít pořád. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, já jedině na sladko. Na slano tak jednou za rok, když vyjímečně dostanu chuť nebo na návštěvách či někde, kde si neůžu vybrat :D

      Kaše mě taky lépe zasytí. a celozrná žemlovka? Tu už jsem dlouho neměla, dala bych si! :)

      Vymazat
  17. Takové ty věcičky v čokoládě, to úplně miliju! Nejvíc třeba kešu nebo mandle! :) asi tak před týdnem sem si chtěla dělat kaši a vzpomněla sem si, že máme ještě doma něco obalené v karamelu a čokoládě, velice sem si říkala že to tak strčím a co myslíš? Zapomněla sem, že sem tu kaši chtěla dělat a udělala si něco úplně jiného! :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To se mi taky stává :D Úplně něco plánuju, že uvařím, že něco spotřebuju...a pak si vzpomenu až třeba odpoledne, že jsem měla v plánu dělat na snídani úplně něco jiného. Hold ta skleróza no :D

      Vymazat
    2. Hej ale úplná.. :d Pak mě to vždycky dopálí! :D :D Ale stane se... :)

      Vymazat
  18. Moc pěkný článek, taky si pokaždý hrozně pochutnám na kašičce.. snídaně je prostě nejlepší jídlo dne.. :D jen jsem se chtěla zeptat, jaký ty vločky z lidlu kupuješ, já jsem tam totiž vždycky viděla jen jedny.. v takovym modrym obalu, jméno naky německy a začínalo to na N.. pak jsem se dozvěděla, že je měli dávno stáhnout z trhu, že obsahujou jedy.. až na to, že v lidlu je hezky dál prodávaj.. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jedy obsahovala jen jedna šarže a ta už je dávno stažená :)

      Vymazat
    2. No tak já kupuji právě ty v modrém obalu :D A jedech teda nevím, ale jestli už jsou ty "jedovaté" pryč, jak píše Danielle, tak jsem aspoň v klidu :)

      Vymazat
    3. No mně se po nich právě jednou udělala docela blbě, tak jsem začala hledat na netu a pak jsem našla tenhle članek http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/pozor-vlocky-z-lidlu-obsahuji-jedy.html a od ty doby jsem se je bála koupit.. je fakt, že je to už docela dlouho a asi by je neprodávali, kdyby byly furt závadný :))

      Vymazat
    4. Aha, tak to mě naštěstí nikdy špatně nebylo. A to už jsem takových 5 balíčků určitě snědla :D No kdyby byly opravdu špatné, tak by je jen tak nemohly prodávat delší dobu. Ta zpráva je koukám už rok stará, tak teď už snad budou v pohodě. Ono člověk nikdy neví. Může mít ověřený výrobek a jednou ho koupí a je zkažený. Já tak jednu dobu pořád dokola kupovala jednu značku tuňáka. Všechno v pohodě a pak jsem jednou koupila, otevřu plechovku a tuňák žádný, jenom voda :D Takže je to asi i o "štěstí" kupujícího :D

      Vymazat
  19. No sice mi kape slina až na kalhoty, když to čtu, ale tohle si za inspiraci brát nebudu :) možná teprve až budu vypadat jako Ty :ú

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak říkám, i při hubnutí si můžeš dopřát něco navíc na zpestření. Já si taky dopřávala i při hubnutí, ne sice tak moc jako teď, ale trochu jo :D Člověk musí najít tu správnou míru :)

      Vymazat
  20. Miluji snídaně,pěkně v klídečku :-) a hlavně kaše :-) a moje nejoblíbenější s banánem a lněné semínko....prostě klasika :-) jinak opět skvělý článek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) U mě je taky snídaně občas jediné jídlo, které jím doma a v klidu, takže se ji také náležitě vychutnávám a čas si na ně udělám prostě vždycky :)

      Vymazat
  21. Většinu toho do kaší cpu, ale zrovna ty rozinky, hmm, výborný tip :-), určitě brzo využiju!

    OdpovědětVymazat
  22. Zrovna u snídaní nemám problém vymýšlet pořád něco nového - jelikož taky miluju kaše, müsli s jogurtem atd. Každopádně díky za článek - inspirace není nikdy dost :). Ale v poslední době mám opravdu problém, co k svačinám, aby to nebylo pořád stejné :/.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak takový problém skrz svačinky máme dvě :-) a ještě horší ,co na tu odpolední.... :-/

      Vymazat
    2. Nad svačinami taky kolikrát přemýšlím. Tím spíše, když si je musím chystat třeba s sebou dopředu na celý den. Většinou už mám taky nějaké, co se opakujou, ale horší, jak mě to přestane bavit :D To pak přemýšlím, co si dát. No, možná bych mohla napsat i nějaký článek na svačiny. Jak ztak koukám, mohl by se hodit :)

      Vymazat
    3. Ano!!!!! Také se přikláním ke svacinam :D nikdy nevim.. když jdu cvičit tak do sebe hodim i nějakou tyčinku, proteinovou a tak,ale když chci něco lehčího tak nevim..Pořád opakuju to samé dokola :D Anička

      Vymazat
    4. Dobře, zrovna mám teď v plánu více článků, ale jednou se k nim dostanu a něco sepíšu :)

      Vymazat
  23. Přiznám sem, že dávám přednost slaným snídaním, popravdě i obědům a večeřím :D
    Abych si udělala sladkou snídani, musela bych na ni mít extra chuť, a to mívám tak jednou za měsíc. Jinak jsou to super typy, člověka ani nenapadne, co všechno do jídla člověk může nacpat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo já to mám přesně naopak. Já potřebuji snídani sladkou :D A pak ještě minimálně jednu sladkou svačinu a popřípadě nějaký dezet po obědě...hold jsem na sladké :D

      Do jídla se dá nacpat všechno...jenom je důležité, aby to pak ještě nějak dobře chutnalo :)

      Vymazat
  24. Super typy, tiež som sladkoraňajkožrút :)
    Chcela by som len poznamenať že ľanové semienko by sa nemalo tepelne upravovať, teplota nad 40C mu totiž škodí a stráca doležité látky. To len pre zaujímavosť :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, to jsem nevěděla, děkuji za info :) Ono by se ale tepelně stejně nemělo upravovat více věcí, i zelenina a tak a stejně ji vaříme, dusíme, smažíme... Ale to je o pestrosti. Někdy si dám i to lněné semínko někam "za studena" a jindy ho mám ráda pro spestření vařené. Asi nějaké cenné látky ztratí, ale i tak je to pořád zdravá přísada :)

      Vymazat
  25. Tak já jsem konzervativní a nejvíc mi vyhovuje, když můžu pořád střídat své dvě až tři kaše pořád stejně - s banánem:-D Ale něco v čokoládě bych si dala, takhle rozinky.. díky za tip:-P

    OdpovědětVymazat
  26. Já si taky nejraději dělám doma sama kaši nebo lupínky a nevadí mi do toho ani například banán :))

    OdpovědětVymazat
  27. Mňáám,super tipy :) Taky banán miluju,ale v kaších mi moc nechutná.. ale možná mu dám ještě jednu šanci:)

    OdpovědětVymazat
  28. ja jsem si koupila ty ovesné vločky od emca..myslíš že z toho udělám v pohodě kaši? dám do hrnce vařit mléko a pak přidám vločky a tot vše?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, to by mělo stačit ;) Z těch od emca jde kaše udělat rychle :)

      Vymazat
  29. Ahoj, nemela by jsi take nejake recepty na slanou verzi snidane, s chlebikem? Treba neco noveho, ne jen se syrem, tvarohem nebo sunkou? Napada te neco? Jsem tu jedina, ktera ma radeji jinou snidani jak sladkou? Ja radeji sladke po obede jako zakusek, ale ke snidani jako hlavnimu jidlu jsem to zkusila, ale nejak me to nezasyti a neuspokoji, bohuzel. Tak sem s napady :-) Diky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to asi neporadím, slané snídaně nikdy nemívám. Ale zařadila bych možná něco, co se běžně dá jíst třeba i jako nějaká večeře nebo slaná svačina :)

      Vymazat
  30. Ahoj, mužu se zeotat kolik těch oříšku v čokolade si davaš na jednu porci? na kolikrat ten 100 gramovy pytlik máš?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No už jsem je dlouho neměla, je to starší článek a teď už to zase nekupuji. Ale kolem 10-20g jsem si dávala určitě :)

      Vymazat
  31. Kaše jsou nejlepší, strašně moc je miluju :) Nevím, jestli to je ideální, ale dopřávám si je opravdu téměř každé ráno a vždycky se těším. Nejčastěji si dávám instatní od značky Nomina nebo ovesné vločky. Sladím nejčastěji kukuřičným sladem, přidávám často sojové mléko. Na dochucení je skvělá třeba sezamová pasta tahini, ted si hodně ujíždím na kokosu, takovou mojí klasikou je skořice. A co je naprostá bomba - pražená slunečnicová semínka - stačí je na pár minut hodit na pánev a orpažit a jejich chuť je pak naprosto dokonalá. Monika N.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)