sobota 7. dubna 2012

Může vám občasný půst pomoci spálit více tuku?

Ačkoliv je období Velikonoc, tenhle článek výhradně na velikonoční půst zaměřen nebude. Pravidelně dostávám emaily ze stránky www.maxworkouts.com/. Vždy jsou to nějaké zajímavé články ohledně hubnutí, cvičení či zdravého životního stylu. Tyto články na stránkách ani nenajdete, ale vždy jsou velice zajímavé. Proto jsem se rozhodla se s vámi o pár informací právě z posledního mailu podělit :)


Pokud se zajímáte o hubnutí a hledáte informace, jak se efektivně zbavit nadbytečných kil, určitě jste už někdy narazily na stránky, ktré půst propagovaly jako efektivní způsob hubnutí. Ačkoliv půst není žádnou novinkou, v posledních letech se jeho popularita značně zvýšila. Existuje mnoho typů půstu. Nejběžnější ale zřejmě je půst občasný či přerušovaný.

Teoreticky držíme půst každý den. A to v noci, kdy spíme a po dobu 6-9 hodin nejíme. Tato doba závisí na tom, jak dlouho před spaním jíme poslední jídlo a jak dlouho po probuzení snídáme. Po úplném strávení potravy, což trvá 3-6 hodin, vaše tělo přechází do fáze, kdy pro zachování základních funkcí využívá energii z našich tukových zásob. Teoreticky tedy čím déle nejíme, tím více tuku spálíme. No není to skvělé?

Předtím než se pustíte do 30 denního půstu, radši si přečtěte, co se vlastně v našem těle přesně děje, když nejíme.

Když jíte, zvyšuje se vám v těle hladina insulinu stejně jako hladina mastných kyselin. Insulin je stimulován i když jíte jídlo bohaté na bílkoviny. Jen ne tolik, jako když jíte jídlo plné sacharidů. Hladina insulinu ve vašem těle řídí, které zdroje energie budou použity. Čím je hladina insulinu vyšší, tím více vaše tělo využívá jako zdroj energie sacharidy. A čím je nižší, tím více využívá zásoby tuku. A proto při půstu spalujete hlavně tuk. Protože hladina insulinu je velice nízká. Navíc se uvolňují hormony zvané katecholaminy, které taktéž způsobí, že potřebná energie je brána z tuků. 

Takže ano, pořád to zní skvěle. Čím déle držíte půst, tím déle spalujete tuky. Ovšem podle jedné studie po 30 hodinách půstu nespalujeme podkožní tuk, nýbrž tuk mezisvalový. A vy samozřejmě chcete spalovat tuk podkožní. Podle jiného experta, je ideální držet půst po 12-18 hodin pro optimální pálení tuku. Více tedy neznamená vždy lépe. Občasný krátký půst tedy může být účinný. Musíte ovšem dbát na to, abyste se po takovém půstu nepřejídali. Pak by byl účinek nulový nebo i horší. 
 
Většinu tuku byste tedy měli podle tohoto článku spálit během spánku. Proto je ideální jíst vyváženě, nepřejídat se večer a váš půst si tak "odbít" v noci :) Občasný odlehčenější den taky určitě tělu nijak zásadně neuškodí pokud je jeden nebo dva. Po delší době by už mohlo docházet k postupnému zpomalování metabolismu a nedostatku potřebných živin a vitamínu. Proto se postěte, ale s mírou :)







9 komentářů :

  1. článek se mi líbí, hezky jsi to napsala! já jsem se o půst nikdy nepokoušela, protože vím, že bych to ani nevydržela a pak by následovalo spíš to přejezení...

    OdpovědětSmazat
  2. Ja s hladovkami a pôstmi absolútne nie som kamarátka... ale dobre zhrnuté, dozvedela som sa niečo nové :).

    OdpovědětSmazat
  3. Super článok, hlavne to že to proste odborne vysvetlili, to stým inzulínom a pod. vtedy si človek uvedomí, že to nie sú len keci. Mám rada tvrdenia podložené faktami :)
    Jediný pôst som držala 5dní, jedla som len ovocie a zeleninu a občas zeleninovú polievku, aby som bola krajšia v obtiahnutých minišatách na jednej akcii a podarilo sa mi to 8-). Ale do vtedy som taktiež jedla pravidelne, čo malo určite lepší účinok ako tých 5 dní.

    OdpovědětSmazat
  4. Vždycky když si řeknu že budu držet hladovku, tak to špatně dopadne. Ráno a dopoledne to je krása. Ale odpoledne a večer děs. sežrala bych na co příjdu. Nemám prostě silnou vůli

    OdpovědětSmazat
  5. na hladovky nejsem, sama bych to nevydržela a protože je podle mě hrozně důležitá psychika, ani bych se tak dobrovolně netrápila. Ale podle tady toho vlastně mini půst držím každý den, když spím cca 9 hodin a jím nejpozději tři hodiny před usnutím :D..hezký článek, jsem za víc takových .)

    OdpovědětSmazat
  6. Taky souhlasím, že půsty nejsou pro každého. Chce to hodně silnou vůli a sebezapření. Vydržet to a pak taky začít pomalu se stravou. Už jsem o půstech četla celkem více a myslím si, že jsou prospěšné, ale musí se na to jít správně. Pro mě osobně půst jako takový jen o vodě vhodný není. Hlavně nemám dost silnou vůli. :)

    OdpovědětSmazat
  7. o půst jsem se pokoušela jednou, ale není to nic pro mne, raději si dám jednou za čas ovocný den nebo zeleninový...

    Jinak s těma receptama, potřebuju se stravovat různorodě, abych "neujížděla", proto tolik nových receptů a vsadila jsem se s kamarádkou, že dokážu min. po dobu 3 měsíců každý měsíc i při dietě ozkoušet minimálně 20 nových receptů :-D

    OdpovědětSmazat
  8. V mojom chudnucom období som držala takýto "post" (ničnejedenie celý deň) každý týždeň.. teraz už chápem že som si tím len ničila zdravie

    OdpovědětSmazat
  9. Clanek hezky,jen k tvrzeni o spalovani tuku mezisvalovych a ne pokoznich mam toto doplneni:On se ani pri fyzicke aktivite nespaluje primo podkozni tuk,ale spaluje se tuk uvnitr tela-tuk mezi svaly.A az po treninku je tento spaleny tuk nahrazovan tuky ze zasob podkoznich.

    OdpovědětSmazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)