čtvrtek 19. dubna 2012

Začněte jíst normálně

Také úzkostlivě sledujete jídelníček a hystericky z něj vylučujete spoustu potravin, protože...tohle je mastné, tohle zase sladké, to má moc tuků, a tohle bych asi neměla. Co takhle zkusit nebát se jídla?


Teorie není vše
Pokud chce někdo začít žít zdravě, na první pohled se to nezdá jako velký problém. Informace jsou nám servírovány rovnou pod nos. V knihkupectví najdeme spostu knih, v trafikách nesčetné množství časopisů a na internetu? Stačí jeden klik a jsme zahlceni tisíci odkazy, jak na to. Tak proč tolik lidí neumí jíst normálně? Samozřejmě, že ne vždy jsou informace, které se k nám dostanou, pravdivé a zcela vhodné. Na druhou stranu, kdo se o zdravý životní styl zajímá více, už ví, čemu může věřit. Tak proč i přesto člověk, který má zmáknutou teorii, mnohdy pokulhává v praxi? Někteří trpí chorobným hubnutím, druzí naopak přejídáním. Člověka se zdravým vztahem k jídlu a svému tělu aby pohledal..
 
Ach ty ideály...
Náš vztah k jídlu je často ovlivňován prostředím, které nás obklopuje. Společnost a média nám od malička předkládají ideály krásy, které většinou nejsou dosažitelné běžným stravováním. My se pak snažíme těchto ideálů dosáhnout, protože dosáhnout ideálů znamená mít úspěch. 

Jíst normálně
Při stravování děláme mnohdy zásadní chybu: myslíme si, že k redukci váhy vede časově ohraničená dieta a že po jejím skončení se nebudeme moci omezovat a kontrolovat. Vtip není v tom upnout se na dietu a vyškrtnou z jídelníčku všechno, co nám chutná, ale naučit se jíst normálně. Zdravý člověk si může dovolit jíst všechno, jen by měl svou stravu uzpůsobit tak, aby v ní bylo co nejméně živočišných tuků a nevhodných sacharidů a konzumoval především zdravé a kvalitní jídlo. 

Co znamená jíst normálně?
Stravovat normálně znamená jíst takovým způsobem, aby byl člověk ve všech směrech spokojený sám se sebou a jídlo neovládalo jeho život. Člověk musí věřit sám sobě, že zvládne občasné vybočení z jídelního režimu. Jakmile jídlu začne věnovat příliš pozornosti, držet různé diety, cítit úzkost při každém kalorickém jídle, zvyšuje se riziko případných problémů. Pokud jste příliš zaujati jídlem, měli byste se zamyslet nad svým životem a svou spokojeností, zamyslet se nad tím, jak se s problémy vypořádat, nikoliv hledat další a další informace o nových dietách. 

Normální jídelní režim znamená být schopna jíst:
  • když mám hlad až do sytosti
  • vybrat si jídlo, které mám rád a najíst se ho do sytosti bez výčitek
  • trochu se omezit ve výběru jídla, ale neomezovat se tak, že bychom si zakázali jídlo, které nám přináší radost
  • dovolit si občas jíst i proto, že jsme šťastní, znuzení nebo smutní
  • někdy se najíst dost a přesto chtít více
  • věřit vlastnímu tělu, že zvládne naše chyby v jídle
  • věnovat jídlu pouze omezený čas a pozornost
  • jíst pravidelně, většinou 5x denně
  • nechat pár sušenek na talíři, protože je možné mít je i zítra
  • občas se najíst víc, když je jídlo právě čerstvé
Jak ale vymezit správnou ranici pojmu NĚKDY, aby se dřív nebo později nezvrtl ve VŽDYCKY a nezajídat emoce jídlem pravidelně? Jednoduše se to říká a píše, ale mnohem hůře realizuje. Začněte věřit sami sobě a jídlu věnujte jen tolik pozornosti, kolik si zaslouží. Nic není špatné, pokud nepodlehneme dlouhodbě nějakéu extrému.


Nehoňte se za dokonalostí
Řada lidí nedokáže přijmout své tělo takové jako je. Mnohdy ani hubnout nepotřebují. Spousta žen stále řeší, že má silnější boky, stehna, větší břicho...přitom mají tělo v normě a k dietě je vede pouze touha být "dokonalá". Taková touha může skončit anorexií, bulímií neo obezitou. A kdo jim podlehne, má logicky problém začít jíst normálně. Naučit se je to někdy běh na dlouhou trať, ale zároveň jediná cesta, která opravdu funguje.

Informace jsem čerpala z časopisu DIETA (číslo leden 2010). Vybrala jsem to podstatné a mírně článek upravila. Souhlasím ale naprosto se vším a lépe bych to asi nenapsala. ;)
 
 



25 komentářů :

  1. hodně dobrý a pravdivý článek :) nejdůležitější je jíst bez výčitek, ve větší míře zdravá jídla, ale občas i nějaký ten "hřích" :)

    OdpovědětVymazat
  2. Úplne úžasný článok :) ako do tohto normálneho jedenia som sa chcela dostať, ale zároveň jesť stále zdravo a tak. Musím uznať, že sa mi to pomaly darí :) ako som zmazala blog a aj predtým...toto je to hlavné a nie váha a miery :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zrovna to vydání mám doma a pamatuju si, že jsem ho četla. A naprosto s tím souhlasím. Já se snažím jíst normálně, neodpírat si nic, když mám chuť, ale zároveň některé věci nahrazovat. Chci se naučit jíst zdravě, ale je to věc, co se nedá změnit ze dne na den, takže raději pomalu.
    (Např. u mých jídelníčků se může zdát, že neustále hřeším nějakými hranolkami, pizzou apod., ale momentálně tyhle věci jím asi 5x méně častěji než dřív!)

    OdpovědětVymazat
  4. Absolutně pravdivé, ale i dost těžké :) Jídlo je totiž ták dobré .... a sem tam mě chytne šílená žravka až se zastydím, ale opravdu teď jím zdravě (sem tam malý hříšek, ale zas tolik si to nezakazuji, protože poté toho sním 3x tolik)a cítim se dobře :) Jsi super :))

    OdpovědětVymazat
  5. Jojo, pravda... ach jo, jenže já bez jídeláku, který si hlídám sežeru vše co potkám :-(

    OdpovědětVymazat
  6. Presne si to vystihla, že žiť zdravo sa zdá také jednoduché, ale vôbec to také nemusí byť, keď sa na to človek začne moc sústrediť. Ďakujem za článok!

    OdpovědětVymazat
  7. Super článek...V hodně věcech se vidím, měla bych na sobě zamakat

    OdpovědětVymazat
  8. Super článek..akorát moc nesouhlasím s jedním bodem kde je napsáno, že bychom občas si měli dát jídlo, když jsme smutní nebo šťástní..i když je tam napsané občas, myslím si, že jídlo by nikdy nemělo sloužit k uspokojení emocí, protože pak to je akorát začarovaný kruh..

    OdpovědětVymazat
  9. to jídlo ale opravdu zasytilo :) je to velmi pravdivý článek, každá by si to měla uvědomit! I když se přiznám, že sama bych se měla v některých bodech zamyslet!

    OdpovědětVymazat
  10. Hlavně je v každém časopise nebo na internetu napsáno něco jiného. Proto říkám: 5x denně jíst, hodně zeleniny a dopoledne ovoce, hodně vody a člověk se zaručeně musí cítit lépe a musí zhubnout! Ale dopřávat si sem tam a necítit se kvůli jedné koblize špatně k tomu patří též :)
    Pokud chceš, zapoj se do mé první Giveway: 1st Giveway

    OdpovědětVymazat
  11. Super článek, hodně výstižný.. Taky mě tohle dlouho dobu trápilo, naštěstí už moc ne, i když mi to občas ujede a mám výčitky když si dám neco "navíc", naštěstí fakt málokdy..

    OdpovědětVymazat
  12. Prodej originálních šperků za levné ceny a tipy na dárky ns jewellerytobuy.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  13. Tak já jsem to vyřešila podobně. Mastné(hranolky apod.) zákusky nebo tučné maso(různé bůčky a tak) mi už naštěstí ani radost nepřínášejí, takže je nejím. Ale naučila jsem se jíst tak, že nepoužívám žádné light věci. Když si dám müsli s mlékem, tak prostě s plnotučným, když jogurt, tak poctivý pravý jogurt, klidně i smetanový, když tvaroh, tak klidně plnotučný. Odtučněné výrobky, jsou nacpané chemikáliemi, které je odtučnují a nepříjde mi to ani trochu zdravé. Hřeším taky a už si to nevyčítám a zjistila jsem, že stále hubnu, i když v jeden den sním celou čokoládu, když se ale den následující vrátím zpět k normálnímu a zdarvemu jidlu, tak se nic nestane :). Krásný článek. Víc takových až podle tebe jsem se naučila jíst víc, protože jsem viděla, že hubneš při vydatných jídelníčcích a hlavně i po jídelníčcích kde jsou sacharidy jako testoviny, pečivo, pohanka, rýže, které jsem se já snažila ze začátku vubec nejíst :)

    OdpovědětVymazat
  14. hezký článek, svatá pravda

    OdpovědětVymazat
  15. pravda, pravda... a nejvíc to, že je to opravdu těžké, hlavně pokud se člověk přecpával a měl nadváhu a pak prostě jen hubnul a omezoval se, tak vlastně "normální" režim třeba nezažil spoustu let. Sama si tím, co bych měla a co je OK nejsem úplně jistá :-/

    OdpovědětVymazat
  16. Na to sladké jsou koukala, nejvíce mne uchvátily teď ty tvarohové dortíky - ty vypadají absolutně fantasticky :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Tak tak hlavní je být v pohodě a klidu... Proto jsem se takto rozhodla :o)

    OdpovědětVymazat
  18. Dúfam, že to zvládnem. Aké máš plány na víkend?

    OdpovědětVymazat
  19. Kéž by tohle šlo - založila jsem blog (pokolikáté už?), abych se to snad už naučila...

    OdpovědětVymazat
  20. pro mě dost užitečný blog:)
    nominovala jsem Tě do versatile blogger award. více na mém blogu http://www.alittlebookfashion.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  21. Ahoj, ráda bych Tě informovala, že jsem tě uvedla ve svých nominacích na Versatile Blogger Award. (Koukám, že nejsem jediná :-)) Podrobnosti jsou k nalezení zde: http://bioarchitektka.blogspot.com/. Tvůj blog je pro mě příjemným počtením, jen tak dál :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj, zhodnotila bys mi prosím můj dnešní jídelníček? :) Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  23. Tohle imho platí jen pro lidi, kteří nejsou na jídle závislí a kteří nemají nadváhu. Pro ostatní se může stát například "Vybrat si jídlo, které mám rád a najíst se ho do sytosti bez výčitek" docela nebezpečnou věcí...Co člověk, který má rád hamburgery, který zajídá čipsama? Problém v ČR, a nejen u nás samozřejmě, je právě v nízké informovanosti i přes relativně velké množství dostupných informací. Problém s obezitou i přesto, že jsou knihkupectví zavalená literaturou, stále a dramaticky stoupá. Aby mohl člověk "nemyslet na jídlo", musí nejdřív levou zadní zvládat od oka jíst od rána do večera správně a potravinovou pyramidu (http://zdravi.foodnet.cz/files/img/images/pyramidab.png)umět zpaměti a pozpátku. Vyvážená strava je o návycích, který se získávají časem, a po nějaký ten čas si člověk hlídat jídelníček prostě musí. Krom toho člověk, který má pohyb omezený popř. nesportuje vůbec si moc vyhazovat z kopýtka co se týče jídla nemůže a stravu si musí hlídat o to víc. Ale rozhodně souhlasím s tím, že by se z jídla neměl stát fetiš, a boj za ideály neměl končit anorexií či bulimií.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)