čtvrtek 14. listopadu 2013

Výzva: 1 týden bez cukru a pšenice



Dnes to nebude o tom, že bych se pouštěla do nějaké nové týdenní výzvy, jak se může z nadpisu na první pohled zdát. Nene, tentokrát vám píši tak nějak zpětně - tuhle dalo by se říct výzvu jsem si totiž již splnila - a obešla jsem si tak riziko, že bych tady zase něco slibovala a pak nic z toho :D Proč zrovna bez cukru a pšenice? A proč zrovna týden? No jednou jsem se prostě vzbudila a řekla jsem si, že odteď se přestávám ujídat veškeré ne-dobré (rozumějte - nezdravé - dobré totiž jsou :D) potraviny. Vyhnout s cukru bylo jasné - to je nepřítel číslo jedna. A aby to bylo zajímavější, rozhodla jsem se vyhnout i pšenici a tedy veškerým pšeničným výrobkům. Poslední dobou jsem četla o pšenici a jejich důsledcích na zdraví mnoho článků a také jednu knihu, což je asi to hlavní, co mě v tomto rozhodnutí podpořilo :)


No a vám to dnes píši proto, abych vás třeba taky trochu namotivovala. Možná se vám daří jíst zdravě, ale občas vám to tu a tam ujede - jeden den kousek čokolády, potom nějaká ta sušenka - a i když má nálepku "zdravá" pořád v ní ten neřád cukr stejně je. Já jsem si opravdu s nevelkou radostí uvědomila, že jsem se v posledních měsících naučila zase mlsat až moc. Dokonce jsem si začala až moc často kupovat sama čokolády. Což není dobré. Věřte mi - schovaná čokoláda v mém pokoji nezůstane nikdy dlouho schovaná...a už vůbec ne celá :D Ne, že by si s tím mé tělo neporadilo - mám pocit (a v poslední době ještě větší), že mi to spaluje na plné obrátky když vezmu v úvahu to množství jídla, co jsem do sebe schopna dostat (a ještě mít hlad! :D). Ale tak nějak mě to pak brzdí od nějakých dalších viditelnějších pokroků :)

A protože to sladké je závislost jako každý jiná (jak řekla nedávno má klientka v práci - proklínám toho, kdo to vymyslel! :D), je třeba se této závislosti zbavit tvrdou odvykačkou. A 7 dní je pěkný základ :) Co se pšenice týče, to je taky takový pěkný ďáblík, na kterém si lidé utvářejí závislost, a který ve větším množství není zrovna přítelem. No vzpomeňte si sami - jestli vám náhodou nechybělo hodně pečivo v době, kdy jste jej chtěli třeba více omezit. Já osobně pečivo k životu vůbec nepotřebuji, takže tohle vysadit pro mě nebyl problém. Dávám si jej spíše jen tak na chuť (čerstvé houstičce či ještě lépe croissantu se máloco vyrovná). Každopádně pšenice je všude - v pečivu, v buchtách, koláčích, různých sladkostech, cereáliích, omáčkách...zkrátka a dobře ve mnoha průmyslově zpracovaných potravinách (tedy v těch ,kterých bychom měli jíst nejméně a raději se přiklánět k přirozenějším a základním potravinám). A podle mnoha výzkumů je dokázáno, že právě pšenice může způsobovat nejrůznější civilizační choroby od cukrovky po infarkt, kožní záněty či vlnu obezity, která zavaluje svět.

Mnoho o tomto pšeničném tématu si můžete přečíst v knize Život bez pšenice od Williama Davise. A moc pěkně to shrnula Anna Jermářová ve svém článku inspirovaném právě touto knihou ZDE. Cukr a pšenice jsou zkrátka dva záporňáci - mají nejvyšší glykemický index, nejvíce zvyšují hladinu inzulínu v krvi a tudíž taky nejvíce podporují ukládání tuků či zvyšují riziko cukrovky. Proto bychom měly tyto dvě složky zařazovat do stravy opravdu uvážlivě a moc to s nimi nepřehánět. A ono to vlastně není až tak těžké. Stačí jen jíst zdravě :) Poskládejte si svůj jídelníček se základních potravin jako je zelenina, ovoce, oříšky, semínka, maso, vejce, ryby, batáty, brambory... Zařadit můžete i některé obilniny jako jsou rýže, pohanka, jáhly, oves, quinoa... Je toho mnoho a vykouzlíte z toho plno chutí :)





Negativní účinky cukru:
  • neobsahuje žádné živiny
  • způsobuje zubní kaz
  • vysoká konzumace podporuje ukládání tuku a vznik nadváhy či obezity
  • způsobuje riziko cukrovky, rakoviny a srdečních onemocnění
  • může dokonce podpořit výskyt depresí, únavy či stresu
  • negativně působí také na spánek
  • ovlivňuje zdraví kostí a metabolismus
  • vyvolává závislost

Negativní účinky pšenice:
  • ve velké míře zvyšuje krevní cukr
  • vysoká konzumace podporuje ukládání tuku a vznik nadváhy či obezity
  • někteří lidé mohou mít problémy s jejím trávením 
  • způsobuje riziko cukrovky, rakoviny a srdečních onemocnění
  • riziko demineralizace kostí
  • urychluje stárnutí
  • ovlivňuje naši náladu, únavu, deprese
  • podporuj výskyt akné a kožních vyrážek
  • vyvolává závislost

Jak vidíte, tak ty účinky jsou hodně podobné. Jednoduše řečeno - ani s jednou z těchto potravin byste to neměli přehánět. Ne nadarmo se říká, že bílý cukr a bílá mouka jsou jedy. Ovšem platí to o těchto potravinách nejen v bílé barvě. Ukrývají se v mnoha podobách, které se často tváří neškodně. Je jen na vás je odhalit. Pokud se však budete držet zdravé a vyvážené stravy a základních potravin (které jsem vypisovala již výše), nemáte se čeho bát :)

Zkuste jako já na 1 týden tyto potraviny ze stravy eliminovat. Není to tak těžké jak se zdá a pomůže vám to objevit nové variace zdravých jídel. A třeba se taky budete jako já cítit přímo nabuzení energií (a třeba taky o nějaké to deko lehčí) :) Ale nezapomeňte - jedním týdnem to samozřejmě nekončí. Konec týdne není svolením k tomu začít se zase v pravidelných intervalech těmito potraviny cpát. Pokud neodoláte, dopřejte si je s mírou. Ale nepřehánějte to! ;)

68 komentářů :

  1. super že o tom píšeš, lebo rada si prečítam aj tvoj názor na túto tému..mňa tá kniha taktiež celkom dostala a musím napísať, že v takom bezpšeničnom režime som už skoro tri týždne a cítim sa na nezaplatenie...ja som ale vylúčila aj ryžu, ovos atď. čiže jem čisto len maso, zelenina, ovocie, orechy ale aj mliečne výrobky si dávam( tvaroh, syry)..ale aspoň som dostala odpoveď na môj dlhoročný problém a to je pálenie záhy čo som mávala celkom často..po vysadení pšenice a všetkých tých produktov ani neviem, že som vôbec také problémy mávala, často som bývala aj nafúknutá a bývalo mi ťažko..myslela som si, že to je z toho množstva tvarohov a bielkovín čo dám do seba ale opak bol pravdou..bielkoviny prijímam stále v hojnom množstve a nemám najmenší problém..proste určite na tom pravda bude v mnohých veciach a tiež odporúčam všetkým, ktorých nejaké problémy trápia aby to vyskúšali :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pálení žáhy mě taky občas trápilo, když jsem snědla hodně věcí právě z pšenice. Zkoušela jsem omezit i ostatní obylniny - oves, rýži apod., ale zjišťuji, že já prostě tyhle sacharidy potřebuji. Nedělá mi dobře, když jedu úplně low-carb. Ale bez pšenice to jde v pohodě, tu jsem stejně jedla asi jen v tom pečivu :)

      Vymazat
    2. To už je skoro jako paleo dieta :)

      Vymazat
    3. Zní to moc zajímavě, taky bych se bez ní nejspíš obešla, už teď tomu pečivu moc nedávám, poslední dobou občas už jen třeba Racio chlebíček, ale kupovala jsem si zrovna ty pšeničný.... Říkala jsem si, že když už jsem postupem času omezila tolik špatných sacharidů, tak přeci jenom jsem si myslela, že na tom byly výživově lepší než ty rýžový, ale jak tak koukám, ty změny u mě asi stále ještě nekončí :) Ale eR. Ka., zajímalo by mě, jak to vypadá po tom, co člověk vyřadí i rýži, oves a podobně? Naučila jsem se vydatně snídat ovesné kaše, vločky a podobně, vždy s kombinací ovoce, mléka, jogurtu..... tak si docela nedokážu představit, co bych snídala :) Jinak jako přílohu k obědu si dám už občas taky radši zeleninu než rýži a podobně... :)

      Vymazat
  2. ahoj, chtěla bych se zeptat, jestli jsou nezdravé i pufované celozrnné pšeničné chlebíčky, které mají 12% vlákniny a glykemický index celkem v pohodě. Dík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No podle mě nejsou nezdravé. Ale spíše teď kupuji taky rýžové :)

      Vymazat
    2. Pufované chlebíčky na občasnou konzumaci v poho, ale rozhodně ne každej den.. Proces extruze - kdy zrno za použití vysokého tlaku a teploty několikanásobně zvětšuje objem, není pro tělo vůbec ideální. Tento proces mění strukturu bílkovin. V Americe se dělaly výzkumy, které raději nebyly zveřejňovány... Jeden z nich, že krmili krysy pufovanými výrobky - zemřely do jedné mnohem dříve, než ty, které byly celou dobu o hladu... Zacházela bych s tím opatrně...

      Vymazat
    3. moj priatel je pufovane chlebicky denne uz aspon desat rokov a zatial nezomrel:D

      Vymazat
    4. možná proto, že krysy jsou mnohem menší - projevuje se to na nich několikaásobně rychleji?

      Vymazat
  3. :) Co všechno jsi brala jako omzení cukrů? I med, sirupy a všechno sladké? :) A pšenici-tím jsi mylsela všebecně pečivo jako i žitné? .) Vypadá to jako fajn nápad a věřím že se po tomhle člověk cítí mnohem líp .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, i všechna sladidla. Jenom ovoce jsem si dávala :) Z pšenice vššechno pčivo - i žitné (žito je na tom prý podobně jako pšenice) a případně všechny produkty, které by pšenici (mouku) obsahovaly.

      Vymazat
    2. :) dík za upřesnění ;) Nechtěla by jsi přidat nějaký tvuj jídleníček pro inspiraci? :) Pořád plavu ve složení, dost bílkovin, ne příliš sacharidů ;) Kdyby jsi nechtěla zveřejňovat prosím napiš aspon na mail :) Díky :)

      Vymazat
    3. Možná něco přidám, ten týden jsem si je zapisovala, takže jsem to zvažovala. Kdyžtak ještě zapíšu pár dní a pak něco na ukázku vyberu ;)

      Vymazat
    4. zajímalo by mě co teď snídáš, kyž nejdou vločky. Přijde mi, že praktický nejde nc jíst a za maso a rby musíš utratit majlant mít jen každý den 2x:o((
      těším se na ten jídelníček:o)

      Vymazat
    5. A proč bych nemohla vločky? O těch řeč nebyla, normálně jsem je jedla ;)

      Vymazat
    6. Věta "Z pšenice všechno pečivo - i žitné" tak trochu nedává smysl, ne? Pšenice a žito jsou dvě rozdílný věci, žito není žádnej druh pšenice! Věra

      Vymazat
    7. No asi jsem to blbě napsala, ale samozřejmě vím, že žito není to samé co pšenice ;) Myslela jsem to tak, že veškeré pšeničné pečivo, ale i pečivo žitné.

      Vymazat
    8. Pozor, je třeba omezit i některé typy ovoce. Sladké druhy jako banány, hrozny, melouny, sladké hrušky, hroznové vino, mandarinky, broskve, kompoty, koncetrované šťávy, konzervované ovoce, džemy, sušené ovoce...

      Vymazat
  4. a to i celozrnné pšeničné výrobky?

    OdpovědětVymazat
  5. Souhlasím s tebou :) až na to maso, vejce a ryby (což je samozdřejmě taky maso), žít bez pečiva se dá, ale je to těžký, pro mě hlavně na marmelády a pomazánky, ale to si kupuju maximálně jednou za měsíc žitný celozrnný, a bez cukru už žiju asi rok, jediný co, tak občas sladím stévií, ale 500g mi vydrželo půl roku a pořád ho mám většinu, takže fakt nesladim :D

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj, a neplánuješ i článek na téma jídelníček v rámci takového týdne? Také jsem o něčem podobném přemýšlela, ale nějak mi chybí inspirace.. se snídaněobědy a večeře, to by snad nebyl problém, ale třeba svačiny, tak jedině ovoce, zelenina jogurty..? děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zvažuji to, sama jsem si to ten týden psala. Tak to zkusím kdyžtak nějak zpracovat :)

      Vymazat
  7. Já tohle udělala na konci léta a je fakt že po tom týdnu jsem se cítila naprosto skvěle a to pečivo mě ani nechybělo, ale člověk na to musí neustále myslet, jestli v tom jídle není pšenice a tak, takže to trochu času zabere...Asi bych to nemohla držet pořád, ale jednou za čas to není špatné :)

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkný článek :) cukr nepoužívám vůbec, denně jen trošinku stévie do kaše...ovoce taky nejím a nějaké extra účinky jsem nezpozorovala, spíš mě bříško pořádně zlobí...pšenici taky skoro nejím stejně jako pečivo...všechno se dá nahraditt :)

    OdpovědětVymazat
  9. Mně by zajímalo, jak moc striktně jsi to dodržovala? :)...ať člověk chce nebo ne, úplně se tomu vyhnout je velmi obtížné...třeba v PB z Lidlu, co kupuješ máš cukr, v proteinových přípravcích sladila (to reaguji na to, jak se ptala slečna výše, že jsi vyřadila všechna sladidla krom ovoce), o směsích z mixit nemluvě...;)
    hlavně spousta lidí se stravuje i mimo domov (menza, školní jídelna, restaurace) a tam je vždy pravděpodobné, že je jídlo alespoň trochu zahuštěné moukou či doslazený salát...
    Jinak bílá mouka a bílý cukr je zlo s tím souhlasím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co vím, tak vědomě jsem se tomu snad vyhla - pokud někde nějaký cukr byl, tak snad jen v minimu. Mixit směsy jsem nejedla, ořechová másla jen 100% neslazená, v jídelně nikdy nejím ;)

      Vymazat
  10. Vypadá to zajímavě, asi nad tím pouvažuju a vyzkouším to taky. Přece jen na tom něco bude :)

    OdpovědětVymazat
  11. Ja už som z tých "zakázaných" potravín celá zmätená... V poslednej dobe stále čítam o nových a nových veciach ktoré sú zdraviu škodlivé a vychádza mi z toho, že najlepšie je jesť iba zeleninu a ovocie. Z jedného blogu sa dozviem, že mlieko a mliečne výrobky nie je dobré jesť, z druhého že mlieko a aj mäso sú zlé no a o tom cukre a pšenici som samozrejme počula už veľakrát... Kebyže sa riadim týmto všetkým, tak by som toho veľa nezjedla :/ Asi najlepšie bude, ak zjem z každého trošku ale s mierou a hlavne aby prevažovala zelenina a ovocie. Ten cukor by mi aj tak nechýbal, občas si kúpim čokoládu alebo si dám večer kakao, inak už sladím len medom a sladkosti si nekupujem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono poslední době je hodně studií a hodně toho "vyplouvá napovrch". Ale já bych se tím nestresovala - každému z nás především sedí něco jiného. Někomu nedělá dobře laktóza, někomu lepek, někdo nechce jíst maso...každý jsme prostě jiný. Musíš si najít ten svůj styl ;) Samozřejmě omezit to opravdu nezdravé. U ostatních věcí zjistit, jak na to tvé tělo reaguje - případně jak reaguje, když to vysadíš ;)

      Vymazat
    2. Berylka, rozhodně bych ti zatleskala za to, že nejlepší je z každého trošku, ale s mírou! To je zlatá pravda a pokud se budeš řídit tímhle a svým selským rozumem, nemusíš víc řešit. :-) Ono slečny blogerky píšou hlavně o tom, co zrovna "objeví" ony a za měsíc je to zas něco jinýho, mnohdy i pravý opak... Pravda je, že každému sedí něco jiného a každý si na to může přijít sám, když bude poslouchat a respektovat svoje tělo a instinkty, ne moudra z blogů. Ale furt si myslím, že od každého trochu rozhodně není špatně (a to jsem vegan :D))). Ter.

      Vymazat
  12. Zajímavý článek.. Já musím držet bezlepkovou dietu, takže pšenice je jasná. Ani jsem netušila, že může vyvolávat nějakou závislost.. Měla jsem i období, kdy jsem striktně odmítala i jakýkoliv cukr (jen ovoce), takže jsem si tímhle prošla i déle. Je fakt, že jsem se cítila taková "lehčí". Každopádně chválím pevnou vůli, ne každý by tohle zvládl ;)

    OdpovědětVymazat
  13. Ja bez pšenice a cukru fungujem už pol roka. Jasné, občas sa mi stane, že si doprajem kocku čokolády, raz za dva týždne zapekané cereálie.. ale beriem to skôr ako "spestrenie" jedálnička. A som rada, že sa mi podarilo zbaviť sa závislosti na cukre. Rozhodne sa to dá, takže všetkým držím palce :)

    OdpovědětVymazat
  14. ja sa už stále chystám obmedziť sladké natrvalo, no stále neodolám. Ale týždenná výzva neznie až tak hrozivo, ako vzdať sa dobrot natrvalo. Určite to skúsim. Ale len s tým cukrom. Pretože vzdat sa pšenice, tak to už fakt neviem, čo by som jedla? Pečivo je pre mna dost podstatná potravina, aj ked ho mnohi zavrhuju, ja sa ho vzdat nehodlám.

    OdpovědětVymazat
  15. Určitě na tom něco bude, a už kolikrát jsem si říkala, že bych mohla jíst "úplně clean", ale za pár vteřin si to vždycky rozmyslím s tím, že "když můžu, tak to bych si nedala"....a koupím si své oblíbené musli :D
    Samozřejmě jím jinak spíše zdravě a vyváženě (což je ale dost relativní pojem, takže z mého pohledu..), tak aby mi nic nechybělo, ale pečivo je to, čeho bych se vzdát nechtěla nikdy - to už snad radši té čokolády, a to už je co říct:D
    Ale často se stává, že se pečiva nedotknu třeba ani týden, a někdy ho jím naopak třeba dvakrát denně, jak to vyjde, takže myslím že přímo závislá na něm úplně nejsem (taková cizrna nebo batáty a kuskus k obědu taky nejsou k zahození:D), ale ráda ho mám moc, tak si to odpírat nechci a radši se budu držet toho, co se mi vždycky osvědčilo nejlépe, aneb staré dobré "všeho s mírou" :)

    OdpovědětVymazat
  16. Vím, že bych se měla pokusit alespoň malinko omezit sladké a pečivo, protože pomalu nic jiného nejím, ale opravdu netuším, co bych pak jedla! Nedokázala bych být pořád na zelenině...Doufám, že se tu objeví nějaký jídleníček pro ispiraci :)

    OdpovědětVymazat
  17. Pečivo teď také vůbec nejím, občas si dám žitný chléb k snídani. Co se týče cukru, ten jsem vysadila úplně (včetně ovoce), a ani jedno mi neschází. Ta kniha vypadá skvěle, mrknu se po ní, zda už není v knihovně. Ráda bych si ji přečetla, takže díky za tip. ;)

    OdpovědětVymazat
  18. Něco na té závislosti bude :D já teda miluju pečivo a ještě jsem nenarazila na pečivo bez pšenice...každopádně já nevím co bych jedla, pečivo mám skoro denně a třeba mi dělá občas problém sníst cottage jen tak samotný, prostě si s tím musim namazat chleba a to samé tvaroh, samotný bych ho nejradši vyplivla, chutná mi jedině doslazený skořicí a smíchaný s jogurtem a nebo na pečivu a je to tu zase :) a prostě nevím jak ho nahradit, pořád svačit jogurty se mi taky nechce :( ale půjdu do toho! Třeba pak zjistím, že to není vůbec těžké a přece všechno jde, když se chce :) s cukrem mít problém nebudu.. momentálně :D

    OdpovědětVymazat
  19. Nemůžu říct,že jsem závislá,ale cukr potřebuju-nemohla bych být den alespoň bez ovoce, sem tam kousek čokoládky,ráda hřeším:-). Pečivo není problém,vůbec ho nejím, jestli si dám kousek 1x za měsíc tak i to je moc :-) ale určitě to může být fajn zkušenost,ale jako životní styl bych to nevydržela :-( Ale tu knížku si zkusím na netu stáhnout, určitě to bude zajímavé si jí přečíst :-) díky za další super článek! Dash

    OdpovědětVymazat
  20. Odpovědi
    1. Co na snídani? Normálně ovesnou/pohankovou/jáhlovou kaši. Nebo si teď občas dám i míchaná vajíčka ;)

      Vymazat
  21. rychle čtu článek, aby pak nezmizel jak ten o mléčných výrobcích:) jsem zvědavá na tvé dojmy po týdnu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No kdybys četla pořádně, tak zjistíš, že ten týden už mám dávno za sebou ;)

      Vymazat
    2. No ale moc o tvych dojmech v nem neni:-)

      Vymazat
    3. No nevím, co bych tam měla všechno rozebírat. Co jsem chtěla, to jsem napsala :) Žádné další "zážitky" z toho týdne nemám :D

      Vymazat
  22. Asi jsme se naladily na stejnou notu :-D Také jsem totiž na tento týden vyřadila tyto dvě potraviny (+ mléčné výrobky) a cítím se neuvěřitelně dobře!! Jako bonus jsem shodila 2,5kg, ale hlavně neuvěřitelné 4 cm přes pas. To mi jen potvrdilo to, že to s těmi cukry vážně přeháním a vysazení je pro mé tělo zřejmě velký (pozitivní) šok :-D Dnes si dám jednodenní pauzu a po té zase pokračuji a dokonce se na to těším! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mužu také konstatovat, že můj pas nebyl úplně podle mých představ, ale jakmile jsem byla donucena začít držet nízkohistaminovou dietu (trpím bohužel syndromem histaminové intolerance) jsem za dva týdny schodila 4kg. I přes pás nejméně 6-7 cm. Je to hlavně v důsledku toho, že jsem musela absoluně vyřadit jakékoliv éčka, chemii, ale i ty moje "sladkůstky" plné cukrů. Můžu vám vážně říct, že vyřazení cukrů funguje. U mě stačilo vyřadit sladkosti a hodně zpracované výrobky. Také doporučuju zkusit na nějaký čas naprosto strohou stravu. Já jsem byla pouze o pečivu, jablkách, kuřecím, rýži a potravinách bez jakýchkoli alergenů a váha šla opravdu dolů. Samozřejmě u mě to byl problém, protože už v té době jsem vážila opravdu málo, ale věřím, že by to někomu mohlo pomoc. Nepříjde mi to jako nezdravé hubnutí, můžete toho sníst totiž kolik chcete, a navíc vám vaše střeva rozhodně poděkují ;)

      Vymazat
  23. To vypadá na zajímavou knížku ;) Já si myslím, že není problém až tak v samotné pšenici, ale spíše v tom, že ji většina lidí konzumuje ve špatné formě - vymletá bílá mouka, kterou považuju jen za (zbytečnou) výplň žaludku, která nám nic nedá... Ale původní odrůda pšenice - špalda je občas fajn ;)

    OdpovědětVymazat
  24. Super nápad :) Ja pšenicu nejem cez nejaký rok a zatiaľ som s tým nemala žiaden problém, práveže naopak mi zmizla strašná únava a rôzne tráviace problémy. Keď sa zamyslím, tak cukor u mňa obsahuje len tmavá čokoláda, ktorej si ale doprajem veľa, takže snáď to nejako obmedzím.
    Ja sa chystám už dlhšie na obmedzenie mliečnych výrobkov, cítim že bez nich by mi bolo ešte lepšie, len tam sa človek už potom fakt dostane do situácií, že nevie niekedy čo jesť aby ho to nestálo veľké peniaze bohužial :)

    OdpovědětVymazat
  25. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  26. hezký článek:-) já tuhle "výzvu" dodržuju už hodně dlouho, dávno jsem se vzdala pšenice, cukru a všech průmyslově zpracovaných potravin, je mi fajn a cítím se lépe než kdy předtím. Chtěla bych zkusit něco jako raw stravu, aspoň na pár dnů.... bez pečiva mi problém přežít nedělá, a chutě na sladké skoro vůbec nemívám, což je fajn... mám je pořád ráda, ale nemám na to chuť (nebo jsem na sebe tak krutá) a nevezmu si nic. A kniha vypadá dost zajímavě:-)

    OdpovědětVymazat
  27. Je skvělé vidět jak jdeš dál a dál za poznáním a hlavně, že si to zkoušíš sama na sobě:-).
    Pšenici cíleně nevyhledávám a cukr taky ne. Jen je mi líto lidí co tyto potraviny preferují takovým způsobem, že jsou na nich závislí a konzumují je ve větším množství což není nic dobrého do budoucna ze zdravotních důvodů,ale na to si musí každý přijít sám.

    OdpovědětVymazat
  28. Ahoj, čokoládu mám ráda ale nikdy nejím víc než 2-3 kostičky, protože se také bojím návyku, že bych pak měla touhu ji jíst pořád.. a hlavně ji zařazuji po tréniku do kaše, tvarohu, abych doplnila energii.. s tím pečivem to je horší, protože bydlím na kolejích, kde se vařit nedá.. takže pečivo je asi jediná možná volba.. také chodím do jídelny kde jsou sice i barmbory a rýže, ale ta rýže je také jen bílá.. :-( O víkendu si ale doma dopřeju kuskus, pohanku, bulgur..
    Myslíš že se to tak nějak srovná, když přes týden jím blbě a doma pak "dobře"? Nebo je to ten duvod proč mám pořád cca 2-3 kg nahoře a ne a ne je sundat dolu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždyť sis sama odpověděla :-), ano to je ten důvod, prostě tyto potraviny ti brání v redukci váhy. I na koleji se dá vařit stačí k tomu jeden jednoplotynkový vařič za 299,- a zásuvka s přívodem elektriky. Nebo třeba rychlovarná konvice:-).

      Vymazat
  29. Byla jsem pět měsíců na syrové stravě a cítila jsem se perfektně. Se začínající zimou jsem přešla na zeleninové polévky a kaše, občas sýr. Mouku ani cukr nejím a nechybí mi. Je to o zvyku. Čokoláda se dá jíst i syrová, už jsi o ni psala, je od Lifefood. Každopádně chci takto vydržet celou zimu a na jaře zase najet na čistě syrovou. Kdo jednou pozná blahodárné účinky nevařeného jídla, ví, o čem je řeč :-) Sportuji 2-3x týdně a energie mám dostatek. Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Juuuu dalši syrovožroutka, plně souhlasím:-), já zařazuji zahřívací potraviny a koření, piji čajíky dost taky a občas dám vařené jídlo, ale jsem po něm neplná života, prostě mne utlumí vaŕené jídlo.:-)

      Vymazat
  30. :-D to je sranda na jednu stranu se ladovat preslazenym müsli,prumyslove zpracovanymi potravinami a pak tady obracet na spatne vlastnosti psenice? :D boze boze boze,neminim tady obhajovat svuj nazor,ale na psenici ani zitu nic zavadneho neni :-D !ja bych misto cteni knih (ktere zpusobuji zamerne jen chaos v lidech) pouzila svou vlastni iniciativu a selskej mozek.
    Mila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a co že si občas i to přeslazené musli dám? Právě proto jsem se rozhodla, že se takovýchto věcí vzdám alespoň na týden - o čemž byl i článek. A co se týče pšenice, tak to je prostě můj názor, který vychází ze zkušenosti mnoha dalších lidí ;)

      Vymazat
  31. Také občas na chvíli vyřadím nějakou potravinu, tělo si tak "odpočine". Občas jsou to jednoduché cukry, občas lepek, něky zase maso nebo mléko...Dají se tak i zjistit případné potravinové intolerance, když má někdo problémi se zažíváním :)) Takže si myslím že to není na škodu

    OdpovědětVymazat
  32. Je to naprosto směšný experiment, týden takového omezení nemá žádnou vypovídající hodnotu. Zkus to nejméně 3 měsíce a pak uvidíš na svém těle zázraky :-) pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to ale nedělala proto, že bych čekala a chtěla nějaké extra výsledky po týdnu. Ani to neberu jako nějaký "experiment". Kdyby jo, tak je jasné, že by to muselo být na dýl. Prostě jsem chtěla vyzkoušet, že i celý týden se dá bez těchto potravin jíst. To mi zatím stačí ;)

      Vymazat
    2. Nebrala bych to jako směšný experiment. Spíš to ukazuje na to, co našemu tělu dělá dobře, tak je škoda v tom nepokračovat. I týden jde poznat :) Já jsem začala v květnu, nyní mám za sebou půl roku, takže za sebe to můžu posoudit :) Co bylo poznat ihned po pár dnech - přestala jsem být neustále nafouklá a "plná" a dokonce mi po 2 týdnech šly dolů i kila. Byla jsem opravdu obrovský žrout celozrnného pečiva, vloček, těstovin a rýže. Dneska mi nic z toho nechybí a je mi fajn, a to hodně sportuju a energie mi nechybí. Vlaďka

      Vymazat
  33. Závislost na pšenici? To jsem netušila, díky :) Taky se odhlodlávám k takovému rozhodnutí, hlavně ta pšenice mi příjde docela kritická (mám krevní skupinu AB a uvádí se, že pro ni je právě pšenice rizikovou potravinou co se týče ukládání tuků a tak, úplně tomu nerozumím, ale psali to v časopise neee :D dělám si srandu, ale myslím, že na tom asi něco bude..), tu knížku bych si docela ráda přečetla, nebo alespoň prolistovala :)

    OdpovědětVymazat
  34. Podle me je to, ze psenice zvysuje riziko cukrovky, rakoviny a srdecnich onemocneni, dost nadnesene, a vazne nevim, kdes to vycetla. Jak presne psenice zpusobuje rakovinu? Nevim jake dalsi informace obsahuje ta chytra kniha, ale muzu te ubezpecit, ze pecivo muzes vklidecku jist a nic strasneho se ti nestane :D lepsi pecivo nez to silene preslazene musli, co tady v jednom kuse prezentujes ;-) nebo tuny arasidoveho masla!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš lidi, když to pečivo chcete jíst tak ho jezte, a furt to tady nekritizujte, je jasný že z jednoho rohlíku člověk neumře. Ale zkus na nějaký čas pečivo a sladké vyřadit a poznáš rozdíl! Přijde mi zbytečný tady pořád jen rýpat...

      Vymazat
  35. Super článek!
    Je dobré lidi informovat.. Myslím, že bez cukru i pšenice by se dalo obejít natrvalo, jen to chce nějaký čas, aby si člověk zvykl. :)

    OdpovědětVymazat
  36. Ahoj, fajn že tě to napadlo, fajn že ses do toho pustila, ale týden je málo. Aby to mělo nějaky zdravotní efekt, chce to aspon tři-šest měsíců....

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)