neděle 12. února 2012

Vařila myšička kašičku...aneb snídaňový speciál

Jak jste si už moli všimnout, jiná než sladká snídaně u mě nemá šanci. a většinou u mě převládají právě nejrůznější kaše s ovocem a oříškami. Osobně si taky myslím, že je to nejlepší volba na snídani. Dokonale zasytí, dodá vám energii a navíc si pochutnáte už při prvním jídle vašeho dne :)


 

OVESNÁ KAŠE

Řekla bych nejběžnější kaše, která se často objevuje v hubnoucích či zdravých jídelníčcích. Něteří vločky předem namáčejí - já osobně to nedělám nikdy. Kupuji převážně vločky od Emca nebo jiné s označení jemné. Právě u těchhle pak namáčení není třeba a vločky stačí krátce povařit a vytvoří vám skvělou ovesnou kaši. Existují taky instatní kaše - ty osobně moc nedoporučuji. Jsou plné dodaných cukrů a dalších zbytečnýh látek. Ani chuťově mě osobně nezaujaly. Podle mě je nejlepší si udělat doma tu svou :)

Opravdu hodně dlouho jsem ovesné vločky vařila ve vodě, hlavně abych snížila celkovou energetickou hodnotu kaše. Teď jsem se opět vrátila k mléku a je pravda, že je to chutnější a není třeba ani moc doslazovat. 

PŘÍPRAVA: Mléko nebo vodu zahřejte k varu, poté přidejte vločky a vařte krátce do zhoustnutí - již při vaření můžete do kaše zamíchat například skořici, kakao, kokos, med,...

ovesné vločky, mléko, skořice, med, ořechy, rozinky, kokos



 
POHANKOVÁ KAŠE
 
Další můj velký snídaňový favorit - pohanka. Tu prostě miluju! Je to hodně zajímavá a zdraví prostěšná potravina. Na trhu najdete 2 druhy - pohanku normální a pohanku lámanku. Já kupuji právě pohanku lámanku, ze které se kaše dá udělat. Ta normální pohanka mi vlastně ani nechutná.

PŘÍPRAVA: Pohanku vařím ve vodě v poměru cca 1:2, většinou ještě trochu vody dolévám. Opět stačí vařit krátce - cca 5-10 minut. Pohanka se uvaří, zhoustne a vytvoří kaši.


pohanka, broskve, banán, borůvky, ořechy, rozinky

 
MLÉČNÁ RÝŽE



Musím se přiznat, že poslední dobou jsem mléčné rýže kupovala hotové - značky kunín nebo muller light. Proč však do sebe cpát nějaké chemické látky, sladidla a škroby navíc, když si mléčnou rýži můžete připravit sami doma? Takže jsem se odhodlala konečně si taky koupit kulatozrnnou rýži a stejně jako už jsem to dělala kdysi, si mléčnou rýži taky budu připravovat sama. Navíc to výjde i levněji :) Co se týče prospěšnosti, samozřejmě je zdravější rýže natural, ale z té byste kaši dělali těžko. Navíc, mě prostě ta bílá chutná zrovna víc - a ještě k tomu ta kulatozrnná :)
 
PŘÍPRAVA: Rýži propláchněte a dejte vařit do mléka. Je třeba ji hlídat a míchat. Vařte, dokud rýže není úplně uvařená (až rozvařená) a vytvoří hustou kaši. Pokud by byla rýže tvrdá, ale už byste z toho měli kaši, přilijte ještě mléko. Mléčná rýže zabere taky delší přípravu - cca 15 minut.

mléčná rýže, borůvky, ořechy, rozinky



ŠPALDOVÁ KRUPICE
 
Někteří krupici nesnášení, jiní ji milují. Pokud ji milujete a zároveň se snažíte žít zdravě či hubnout, můžete si udělat zdravější variantu - a to krupici špaldovou. Špalda má mnoho prospěšných účinků na naše tělo, proto je dobré ji občas do jídelníčku zařadit.
 
PŘÍPRAVA:  Mléko zahřejte téměř k varu a poté přisypte krupici. Míchejte do zhoustnutí. Na 250ml mléka stačí 25g krupice. Pokd chcete trochu snížit kalorickou hodnotu, můžete mléko zředit s vodou v poměru 1:1. 
 
 
 
špaldová krupice, broskev, vlašské ořechy

 
 
JÁHLOVÁ KAŠE

Musím přiznat, že jáhly jsou potravina, ke které si pomalu hledám cestu. Nezaujali mě hned tak jako jiné potraviny. I tak jsem si už ale pochutnala například na jáhlovém nákypu nebo jáhlové kaši. Tuto kaši je třeba také povařit delší dobu. Poprvé jsem to tak nějak odflákla a právě proto mi kaše moc nechutnala. Příště už ale byla mnohem lepší. Holt, chybami se člověk učí :) Určitě jáhly doporučuji zařadit. Je to další zdravá a prospěšná potravina.

PŘÍPRAVA: Jáhly také můžete vařit buď v mléku nebo ve vodě. Já osobně je dávám vařit do mléka (v poměru 1:1) a pak, když se mléko vyvaří, ale jáhly jsou ještě tvrdé, doliju to vodou. Jáhly je třeba vařit cca 15 minut, než se z nich vytvoří kaše.

jáhly, mléko, mandlové aroma, med, jahody, kostička čokolády


GRAMÁŽE

Závěrem je ještě asi třeba zmínit, kolik čeho dávám. U vloček, pohanky a jáhel jsou to asi 4 lžíce (40-50g), rýže dávám 50g a krupice 25g. Někdy do kaše přidám ještě lžíci pšeničných otrub. Přesné množství vody nevím - dávám to od oka vždy do stejného kastrůlku - cca 150-200ml. U rýže a jahel je třeba tekutiny přidat více.

K mým kaším vždy přimíchám nějaké čerstvé ovoce, sušené ovoce, ořechy, kokos, kako, skořici, med, javorový sirup,... Někdy třeba i lžíci jogurtu či zakysané smetany. Tady opravdu můžete kouzlit, co se kombinací týče :) Jen u ořechů pozor na množství, jelikož jsou dosti tučné a kalorické (i tak ale je vhodné je zařazovat každý den!) - já si dávám 10-20g. Ovoce 100-200g, u sušeného ovoce 10-20g.

43 komentářů :

  1. no mňam, určitě někdy tuhle obměnu vyzkouším ;) všechny ingedience mám doma a ani nebudu vědět, kterou vyzkoušet první ;) a moc ti děkuji za přání! ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ja jem prevažne vločky, je to najrýchlejšie, zmiešam vločky a jogurt a o 10min jem. S mliekom mi vôbec nechutia a keď nemám jogurt ich zalejem vriacou vodou, scedím a jem :)
    Inak milujem krupicu a zaujala ma pohánka.

    OdpovědětVymazat
  3. Pohankovou kaši s ovocem a oříšky jsem si dělala zrovna včera a bylo to mňáááááám!!! Jinak krásný inspirativní článek, fitnesska je prostě naše hvězda :-)
    Díky za všechnu tu práci, kterou si s blogem dáváš...pa, Laila

    OdpovědětVymazat
  4. Super, vyčerpávající popis, oceňuju i gramáž nakonec :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Holka neskutečně ti děkuji za tento článek. Hrozně jsi mě potěšila a hned zítra vyzkouším jednu z nich. Určitě časem přidám kaše na snídani častěji, protože vypadají opravdu skvěle a myslím, že tak budou i chutnat. I u mě převládají sladké snídaně. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za inspiraci. Já si většinou dělám jen ovesné kaše, ale určitě vyzkouším i některé z těch tvých, ty fotky mě navnadily, mňam..

    OdpovědětVymazat
  7. BOŽSKÝ ČLÁNEK!
    Miluju taky sladké snídaně, jenže přes týden sem ráda když si stihnu vzít jogurt a přes víkend jak kdy. . to zase většinou sázím na clz. pečivo a tak .. ale někdy kaši uvařím, i když ne často :(
    Ale až budu mít prázdniny, tak rozhodně minimálně jeden den patří kaši ! Ty tvoje všechny vypadají skvěle!
    Hlavně ta špaldová .. mm. tu sem ještě neměla .
    Miluju jáhlové kaše nebo nákypy .. a taky z kuskusu , ovesné .. já nevím, ty mi chutnají jenom někdy :D zvládní .. Jinak zkoušela jsi někdy kukuřičnou kaši ? - polentu?
    A všechny kaše vycházejí kaloricky někak kolem 300-400 kcal , ne? :)
    Jinak děkuju za komentář.. no cereálie - moje zlo :D ale radši si vezmu mističku cereáliíí , než sáček brambůrek .. a že jich tam bylo . .

    OdpovědětVymazat
  8. Mňam, všechno vypadá báječně! Já naopak jáhlovou kaši muluju, připada má, že tam cítím tvaroh :D.

    http://janebeautiful.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  9. Wow, super článok. Ja si robím tiež vždy kašu na raňajky-ovsenú. Potrebujem ráno svoje vločky, hrozienka, ovocie a oriešky k životu ako kyslík :D Ale celkom ma zaujala pohánka-lámanka. Mám skúsenosti len s normálnou pohánkou ako prílohou naslano a tiež som si dlho hľadala k nej cestu, takže možno lámanka bude môj nový favorit :)

    OdpovědětVymazat
  10. Tenhle článek se ti mimořádně povedl! :) Tolik inspirace. Hned zítra si zajdu koupit špaldovou krupici a mléčnou rýži. ;)

    OdpovědětVymazat
  11. Wooow! Já bez snídaně neexistuju už od dětství (naštěstí teda - takže nemusím ke zdravému žití se od rána nijak nutit) a nepamatuju se, kdy jsem jedla ráno něco "slaného". Startuju prostě na sladký :-D Přes týden v práci stíhám ráno jogurt, ovoce a nějaké cereálie, ale o víkendu si na kaši ráda najdu čas. Obzvláště ovesný a jáhlový miluju ty polotovarní, takže takhle zčerstva, bez všech sajrajtů kolem a ještě levnějc...no už aby byla příští neděle!!! :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Moníku super :-) taky miluji kašičky :-P a já si dělám pohankovou kaši z bio pohankové krupice, stejná značka jako máš na obrázku tu špaldovou krupici :-D obě jsou super a obě mám doma. A jinak je super "kaše" i z kuskusu v mléce, jablka, ořechů a medu.

    OdpovědětVymazat
  13. Tenhle článek je přesně to, co jsem potřebovala :) Hledám snídaňové inspirace a máš pravdu že kaše jsou na snídani úplný ideál :) Jo a k tomu snídaňovému koláči, který jsem podle tebe včera kuchtila : někde se stala chybička (asi moc mléka -dělala jsem ho z větích množsví) a mám z toho spíše nákyp než koláč, ale nevadí, chuťově je výborný a i poměrně malé množství mě skvěle zasytilo na celé dopoledne! díky za inspiraci, jsi skvělá, blog jako je tvůj tu vždycky chyběl!

    OdpovědětVymazat
  14. mňam, také u mě vítězí převážně sladké snídaně. Ale kaše pouze občas, přes týden na ně moc nemám čas.
    Nejraději mám klasiku, ovesnou ale jáhlová je také výborná. Když jsem byla malá, tak mi babička jednou udělala jáhly s čerstvými jahodami a medem k snídani. Mmmm, nezapomenu ♥
    Děkuji za typy, určitě nějaké vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
  15. Áno viem, že nie je dobré sedieť doma, ale som taký domased a nakoniec vždy keď vyrazím tak si uvedomím, ako bolo super a pýtam sa seba samej, prečo sa vlastne tak spoločnosti vyhýbam?
    Budem sa snažiť častejšie písať na blog.

    OdpovědětVymazat
  16. Tak ze všech kaší jsem ochutnala jen tři a to ovesnou,rýžovou a pohankovou. :) Ovesnou dělám jen s vodou a místo medu si do ní dám 10g čokoládové syrovátky a je výborná. :)) A ostatní kaše čekají až je vyzkouším. :D Takže určitě využiji tvoje recepty. :)))

    OdpovědětVymazat
  17. Když jsem poprvé vařila jáhlovou kaši, tak to dopadlo hodně podobně. Naštěstí jsem jí dala druhou šanci a je fakt dobrá. Můj snídaňový evergreen jsou vločky.

    OdpovědětVymazat
  18. mockrat dekuji, zitra si udelam ovesnou kasi na snidani.. mnami

    OdpovědětVymazat
  19. Milá Fitness-girl, musím říct, že tvoje články čtu víceméně denně :) Tvé jídleníčky jsou mou inspirací... Nepotřebuji hubnout, jen spevnit postavu a zdravý jídelníček k tomu rozhodně patří :) Recepty na snídaně mě mile překvapily, protože já většinou snídám jogurt s ovocem nebo ovesnýma vločkama (takový stereotyp), toto bude příjemná změna... Jen se chci zeptat jaké druhy ořechů doporučuješ, nějak si nedovedu představit co tam dát :) Děkuji za odpověď. Martina

    OdpovědětVymazat
  20. Tak já si dnes dala jáhlovou :))) včera jsem si v obchodě koupila jáhlové vločky a dnes jsem si dala s medem brusinkami a rozinkami a čoveče ono se to dalo :))))

    OdpovědětVymazat
  21. Přesně tak, jsme v tom spolu ;) Žádný přísný režim, to nejtěžší máme za sebou. Teď si budeme užívat, co jsme se naučily.

    OdpovědětVymazat
  22. jéééééé děkuju.-)....taky jsem moc spokojená, hlavně s emi líbí, že to na sobě vidím a cítím.-)...to je ta nejlepší odměna.-)....
    tohle je boží článek....pokud ti to nebude vadit, tak si ho zkopíruju do počítače, abych ho měla při sobě...takhle dobře napsaný recepty na všechny možný kaše jsem asi ještě neviděla.-)....chtěla jsem se zeptat...kterou bys tak doporučila nejvíc....myslím chutově a pro hubnutí zároven....

    OdpovědětVymazat
  23. Marťula: Ahoj, jsem ráda, že se ti mé články líbí :) U ořechů rozhodně není žádný druh, co bych doporučovala, či zavrhovala. Do kaší jsou dobré hlavně asi mandle, lískové oříšky nebo i vlasšské. Výborné jsou kešu nebo para ořechy - ty miluji, ale jsou dost drahé. A i nesolené arašídy se dají použít, pokud je máš ráda :) Občas kupuji rovnou namíchanou směs ořechů třeba i s rozinkami, ta je taky výborná ;)

    OdpovědětVymazat
  24. Super články... Kaše snídám a jsou výborné... Vůbec nevím jak jsem bez nich mohla tak dlouho žít... :o)))

    OdpovědětVymazat
  25. Mňam, ďakujem za nápady na raňajky, tie fotky vyzerajú vyslovene mňamózne :D

    len pre info - z natural ryže sa tiež dá spraviť mliečna ryža, ja si robím len z tej, treba ju však asi o 5 minút dlhšie povariť ;)

    Tete.

    OdpovědětVymazat
  26. Hledala jsem recepty na využití arašídového másla a narazila jsem na tyto pěkné stránky. Také jsem si na radu paní praktikující čínskou medicínu začala vařit teplé snídaně = kaše.Zatím jsem pouze u ovesných, ale dle tohoto článku zkusím i jiné. Já si kaši vařím v mikrovlnce. Do misky dám 3-4 lžíce rozsekaných vloček, přidám sušené ovoce, které kaši osladí (doporučuju brusinky), zaleju vodou tak 1cm nad vločky a dám do MT tak na minutku, nebo o něco déle. Nechám odstát a je hotovo. Někdy vločky přes noc namáčím, někdy ne. Občas přidám mléko, ale s ním se to musí hlídat, ať to neuteče.

    OdpovědětVymazat
  27. Anonymní: O dělání ovesné kaše v mikrovlnce už jsem taky slyšela, ale ještě jsem to nezkoušela. Díky za přesný popis, někdy to tak taky zkusím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nevim jak vam v mikrovlnci mi to 2x uz uteklo(a to sem hlidala furt) a ten binec omg:) radsi prdnu na sporak a je to.

      Vymazat
    2. Buď sporák no nebo do větší misky v té mirkovlnce ;)

      Vymazat
  28. takhle kdyby mi to každé ráno někdo připravil!!! :))

    OdpovědětVymazat
  29. Můj momentální favorit je teda jáhlová kaše, kupuju si na ni přímo jáhlové vločky, zalévám Zajícem a je to hotové asi za 2 minuty:-)

    OdpovědětVymazat
  30. Jéé, kašičky miluju, baví mě na nich, že si pokaždé můžu udělat kaši s něčím jiným. Mixovat různé druhy oříšků (na kterých přímo ulítávám) a taky ovoce :) Všechny kašičky jsem už zkoušela, u mě vítězí asi špaldová krupička, ovesná je ale taky fajn, i jáhlová. Ovšem mám problém s mléčnou rýží, jednou naštěstí o víkendu, jsem si ji chtěla udělat, použila jsem kulatozrnnou rýži, no a výsledek? Pižlala jsem to asi hodinu, neustále přilívala vyvařující se mlíko a rýže byla pořád tvrdá, nevím, kde se stala chybička? :D :D Nakonec jsem musela pořádně kousat, ale zkazilo mi to úplně chuť.

    OdpovědětVymazat
  31. Kaše ke snídani jsou fakt nejlepší ;) :)

    OdpovědětVymazat
  32. Kasicky ranajkujem kazde rano!! Striedam pohankovu z vlociek, ovsenu, spaldovu krupicu, jahlovu z vlociek, ked nestiham, tak milujem Nomina jahlovu alebo super. Vacsinou do kasicky dam lyzicu ovsenych otrub, a lyzicu Zlateho klasu (10g = 10kcal) od Dr. Oetkera, a kvapku mandlovej aromy, navrch ovocie a mandle a vanilla souce (kupujeme v Lidli v Rakusku).. Vyskusaj :) Vecer sa vzdy tesim, aku dobrotku si rano uvarim :) aj do prace sa lepsie ide s plnym spokojnym bruskom. :D

    OdpovědětVymazat
  33. koik (cca g) vlocek je na jednu ovesnou kasi dokaze mi nekdo odpovedet?dekuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží, jestli potřebuješ hubdnout, nabírat, udržovat...minimum tak 50g, klidně i víc. Já dávám okolo 80g ;)

      Vymazat
  34. Hubnout ne spis nabrat svaly ja davam cca 70 g ale mysim ze bych mohla trochu pridat(uz me to na tak dlouho nezasyti) jedu zuzku 5-6x tydne(mam178cm/65kg)a jim 7x denne(poslednich pár mesicu mám pocit ze furt Jen jim:))
    No zkusim pridat jeste teda.diky.jana

    OdpovědětVymazat
  35. Nevím jestli ti to třeba už někdo tady nepsal, ale jestli mohu poradit, tak v kauflandu od firmy Arax prodavaji vločky, ze kterých se dělají kaše mnohem rychleji:)
    Mají pohankové, rýžové, jáhlové ale i kukuřičné nebo hrachové:)

    OdpovědětVymazat
  36. Já si dneska dělala jáhlovo-pohankovou kaši od kluků v akci http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10084897100-kluci-v-akci/213562221900014/obsah/260131-jahlovo-pohankova-kase/ Byla to moje první zkušenost s jáhly a opravdu moc chutnaly :) Kaši jsem si dochutila podle sebe. Jinak obvykle snídám ovesné vločky, ale ne přímo kaši, vločky jen zaleju horkou vodou, přidám med a přiklopím talířkem, ať neutíká teplo, nechám je nabobtnat a pak zaleju mlékem a přidám oříšky. Ale k té pravé ovesné kaši se odhodlávám už dlouho, ale není čas :( Je tam nějaký rozdíl v tom, zda jsou zdravější vločky jen zalíté vodou a mlékem nebo kaše? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "pravá" ovesná kaše není vůbec náročná na přípravu, do 5 minut (maximálně!) je hotovo a není na tom vůbec nic těžkého ;)

      A rozdíl mléko x voda - no dělané ve vodě budou mít méně kalorií, někdo třeba mléčné výrobky vynechává celkově, protože mu nedělají dobře. Ale podle mě není problém si udělat kaši s mlékem. Já ji tak dělám vždy a je to i chutnější ;)

      Vymazat
  37. 40-50 g vlocek? neni tito malo?

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)