sobota 26. října 2013

Vzpírám, tahám, trhám - aneb mé cvičení a pokroky


Po delší době se odvraťme od tématu jídla - ano, uznávám, už to bylo načase :D Dneska tedy pro změnu o tom, co k "Fitness as a lifestyle" taky neodmyslitelně patří - o cvičení :) V posledních měsících stále tak nějak měním směry a plány, co se této oblasti týče. Když si vzpomenu, jak jsem před pár lety začínala...no musím se jednoduše pousmát a mám radost z toho, že teď už se věnuji a snažím se zlepšovat v tom, co jsem dříve jen tiše obdivovala :) No a proč je v názvu tolik vzpírání? No hlavně proto, že se k této oblasti kupodivu začínám díky crossfitu taky tak nějak dostávat.






Nevím jak vy, ale já osobně bych si ještě před pár lety při slože vzpírání vybavila asi něco takového - tlustý chlapík natlačený pod osou napěchovanou mega kotouči, který se s pokřiveným úšklebkem snaží dostat nahoru...nebo prostě tak něco :D Slova jako nadhoz, trh, výraz pro mě byly naprosto neznámá a už vůbec bych je neidentifikovala v angličtině. Když se u nás začal rozjíždět crossfit a já se o něj začala současně zajímat, nemohlo mi uniknout, že i zde se tyto "pohyby" začaly objevovat. Pod osou už se ale netlačil tlustý upocený chlapík, ale krásný a fit atlet - nebo i dokonce pěkná žena, kterou by málokdo považoval za tak silnou.

 A tak se mi vzpírání a celkově tenhle typ silového tréninku dostal do povědomí a já ho začala vnímat jako něco opravdu zajímavého. Dlouho jsem se toho bála - přecejen blbnout sama takhle ve fitku s takovou vahou není jen tak, a proto jsem se věnovala spíše klasičtějšímu a bezpečnějšímu posilování. Ono já jsem typ člověka, kterého pokud někdo nenakopne, tak vyčkává. No a ten pravý kopanec nastal tehdy, když mi bylo navrhnuto, abych se přihlásila na první crossfitové závody. Ne, že bych do té doby netrénovala silově a nezkoušela crossfit v jeho jednodušší verzi (pokud je to vůbec možné :D). Jen rozhodně ne až tak silově, jak je v crossfitu zvykem :)



A tak teď piluji techniku, nabírám sílu a zkouším i nějaké to vzpírání. Zatím mi jde spíše taková ta klasika, jako je dřep, mrtvý tah, tlak... Ale už začínám přicházet na kloub i takovým věcem, jako je v češtině nazývaný nadhoz, trh, přemístění. Prostě hodně práce s velkou vahou :D Kluci od nás nedávno začali chodit do vzpírárny a já se chystám tam také zavítat - no vážně, budu se muset zapsat do místního Sokola! :D Technicky mám určitě ještě co pilovat, ale postupně tomu začínám přicházet na kloub a snažím se přidávat váhy, cvičit techniku samostatně, ale zároveň zařazovat tyto prvky v crossfitových workoutech - a to je teprv  něco!

V posledních týdnech jsem si taky začala troufat na to, abych si vyzkoušela nějaká ta svá maxima. Nejde to u všeho, u některých cviků se ještě i trochu bojím přidat - například na dřepech mám obavy, že se pak už nepostaví a ta osa mě přimáčkne k zemi :D Ale tak orientačně:


Mrtvý tah/Deadlift: minulý týden překonáno 1x90Kg, což je cca 1,5x moje váha :)


Zadní dřep/Back Squat: nejvyšší váha zatím asi 70Kgx 5 opakování. Maximum určitě bude výše, ale zatím jsem nechtěla přidávat - už těch 70Kg padlo poprvé a bylo to ten den už asi  v páté sérii. Takže příště třeba těch 80Kg padne.



Trh/Snatch: zde zvládnu tak cca 35Kg, více už mi moc nedošlo. Potřebuji u tohoto zapracovat ještě hlavně na technice.

Dřep v trhu/Overhead Squat: Samostatně jsem jej ještě nezkoušela, pouze v kombinaci se snatchem - takže tak těch 35Kg a 5 opakování bylo v pohodě :)


Nadhoz/Clean and Jerk: Tak to je pro mě taky oříšek, jde to těžko - já totiž mnohem radši ty dřepy :D Ale snažím se
i tady a dneska jsem u tohoto cviku došla k 37,5Kg.


Tak to jsou tak orientačně váhy, které zvedám, tahám či nadhazuji. Těch cviků a jejich variant je ještě samozřejmě víc, ale ne u všech jsem ty váhy takto zkoušela. U těch trhů a přemístění to jde zatím ztuha, ale na takové dřepy či mrtvé tahy jsem celkem hrdá už teď :) Pořád je ještě na čem pracovat, jelikož konkurence je i v rámci českého crossfitu velká a co dokážou některé holky, nad tím mohu zatím jen žasnout a tiše jim závidět. Ale o to víc mě to baví - mám totiž cíl, ke kterému mohu směřovat :)


A výsledky takovéhoto cvičení?
Měla jsem trochu obavy, ale byla jsem zvědavá, a tak jsem se včera po dlouhé době postavila na Tanitu a nechala si zvážit tuky, svaly, vodu a tak nějak všechno. Výsledky mě vážně hodně překvapily - naštěstí však v dobrém :) Poslední vážení jsem měla někdy v červnu, takže rozdíl je nějakých 5 měsíců.

Červen:
váha: 59,9Kg
tuky: 25,5%/15,3Kg
aktivní hmota (zahrnující svaly): 42,3Kg

Říjen:
váha: 62,1Kg => nárůst 2,2Kg
tuky: 23,5%/14,6Kg => úbytek 0,7Kg
aktivní hmota (zahrnující svaly): 45,1Kg => nárůst 2,8Kg!

A to jsem prosím nedržela dlouhodobě žádnou spešl stravu - spíš jsem si pravidelně dopřávala hřešící dny :D A s tímto silovějším "vzpíráním" jsem vlastně začala až tak 2 měsíce zpátky, takže uvidíme, co udělají další měsíce - zvlášť pokud omezím ty moje hřešící dny a udržím dlouhodběji čistou stravu - což mi teď trošku začíná jít. Váha šla tedy sice za poslední měsíce nahoru, ale tuk naopak aspoň trošku klesl. Tak aspoň vidíte, jaké má takové posilování účinky :)

Taky taháte/dřepujete/vzpíráte? Určitě se pochlubte s vašimi úspěchy :)



30 komentářů :

  1. WOW, to jsou super výsledky Moni.. jseš dobrá, jen tak dál, držím palce :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak takhle bych se taky chtěla někdy dopracovat :))
    Jinak..u těch svalů to má být fakt v kg, ne v %? Mám o půl kila víc jak ty, tuk 13,1 (21,4%), ale svaly mám 27,2 kg okolo 42%)..což ty máš svalů určitě více jak já, ale když to sečtu s tukem, tak mi nevychází nějak prostor na váhu kostí, vody...možná se v tom jen nevyznám, to je taky možné :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ona ta váha to ukazuje takhle, nevím jak to má přesně dané, ale je to označené jako MUSCLE MASS. Takže to beru tak, že když je nárůst v tomto čísle, tak to stejně asi narostlo ze svalů (+ vody která je v nich případně) - v kostech bych asi nepřibrala :D

      Vymazat
    2. čím měříš? :) Ono asi záleží, čím je to měřený, řešily jsme to nedávno v jedné fb skupině, že tam taky právě byly výsledky s podivně velkými čísly u svalů, bylo to z tanity, já mám z inbody toto :) tak to asi neměří stejnou věc, každopádně je to jedno, hlavní je, že je to nárůst :) já byla teď nedávno, tak uvidím, jak to pujde dál, tuk mám překvapivě celkem nízko, takže mi jde hlavně o to přibrat svaly ještě (i když já toho tuku vidím pořád dost:D).

      Vymazat
    3. Super pokroky..jen tak dál :) jinak k těm kg u svalové hmoty, to bude určitě v %, neboť bys měla více kg svalů než Milan Štefek ve tvé skupině na fb :D a to bys asi už moc žensky na tvou celkovou váhu nevypadala :)) keep going ;)

      Vymazat
    4. Díky, ono je to ale opravdu v Kg - ale samozřejmě to určitě nejsou "čistě" svaly. Je to měřeno na tanitě a ta vyjíždí takový lísteček, kde je vše vypsáno. Ony ty svaly tam jsou zahrnuty určitě i s vodou, co je v nich apod. - viz. tady: "The muscle mass displayed includes the skeletal muscles, smooth muscles (such as cardiac and digestive muscles) and the water contained in these muscles." Takže ten nárůst bude i ve vodě, ale pořád to je apsoň nárůst no :D

      Vymazat
    5. To co Monča naměřila je aktiví hmota ne samotné svaly.
      Jinak super pohyb :-)

      Vymazat
    6. Pravda, radši to hned upravím. Nějak jsem si to prvně neuvědomila :)

      Vymazat
  3. Moni, nechtěla bys s takovými výsledky zase přidat svoje fotky postavy? :)

    OdpovědětVymazat
  4. No to je naprosto úžasný! Ty ses stroj normálně, Monco :-)
    Talovyhle silový trénink se mi zamlpouva, a ted konečné mám možnost ho začít praktikovat taky :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Abych pravdu řekla, tak u těch nadhozů a trhavých pohybů bych měla strach, že si ublížím. No, momentálně je to pro mě s mým pochroumaným ramenem opravdu nereálné. Vypadá to, že rameno bude stagnovat snad na furt nebo co. :D Jsem ráda, když můžu posilovat normálně a postupně si navyšovat váhy. :D
    K tomu svalstvu, také se mi podařilo za cca ty čtyři měsíce jako tobě nabrat okolo 2,5 kg. :)) Mám z toho radost jako nic. :D Jenom těm tukům se nějak dolů nechce. :/ :D
    Jinak gratuluji k úspěchům pochopitelně. Jsi šikulka! :))
    Co se týče úspěchů, mohu se pochlubit leda tak pár svými osobními rekordy. :D Dneska jsem poprvé zvládla na bic. kladiva 9kg činky, na kladce jsem si přihodila 5 kg, tzn. že teď jedu s 20 kg (a už to je pro mé rameno zápřah :D). To jsou mé aktuální úspěchy. Jinak je to postupné, ale pořád cítím zlepšování se, takže to mě motivuje cvičit tvrději a tvrději! :))
    Jinak bys klidně mohla přihodit i nějaký aktuální trénink, co jedeš v posilovně, ať už pro inspiraci nebo pro porovnávání (v tomto případě bych uvítala i váhy, s jakými cvičíš :)). Já se totiž potřebuju s někým trošku srovnat, ať vím, na jakém jsem zhruba levelu. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověk musí hodně hlídat tu techniku no - nejlépe, aby mu pomáhal někdo zkušenější :)
      Jinak tvé pokroky jsou taky super ;) Akorát posilovací trénink asi přidávat nebudu, jelikož pokaždé jedu něco jiného - nějaké ty workouty ve stylu crossfitu + nějaký nácvik techniky, silové věci, kondiční apod. Různí se to každý trénink :)

      Vymazat
  6. parada že drepneš 70 kg :) ja zatiaľ robím s 50-timi kg ale normálne klasika 3-4 série po 12 opakovaní.. dúfam že už sa to bude len zvyšovať :) musím aj ja zaradiť vzpieračské cviky do mojich tréningov

    OdpovědětVymazat
  7. Taky se přimlouvám za fotky postavy. To nás všechny zajímá :))
    Na crossfit se už přes měsíc snažím pravidelně chodit (dřív to bylo spíš nárazově), ale pořád se mi do toho pletou nějaké zdravotní problémy. Nejdřív bolest zad, pak bolavá pata a teď vytrhnutá osmička! :D Ale snažím se seč to jde. Na cviky s osou si ještě moc netroufám. Neumím pořádně techniku, tak tomu dávám čas :)

    OdpovědětVymazat
  8. To je prostě paráda, jak na sobě pořád makáš!
    Když čtu o těch cvicích a k tomu ty váhy, nedokážu si to ani představit, já bych si ublížila hned:D

    OdpovědětVymazat
  9. Docela mi spadla pusa nad tím, jak zvedáš trháš a já nevím co ještě - tyvole, říkám si! :D Jsi skvělá! A ty pokroky, co se těla týče, to je tak dost dobré :)
    Hlavně když tě to tak baví, to ti moc přeju!

    OdpovědětVymazat
  10. hezká práce :) můžu se zeptat kolik měříš? :)

    OdpovědětVymazat
  11. Gartuluju k tomu nárůstu svalů! Mě už celkem začínají vykukovat a dokonce mám ty ruce, které jsem měla slabší, silnější!!! Crossfitu, hlavně tedy videím, které hltám jako divá, jsem propadla! Strašně mě mrzí, že nikde v místě bydliště to nemám :/ Každopádně si ty 2 roky počkám, než půjdu na výšku, zesílím a pak to budu zvládat. Přemýšlela jsem, že bych začala chodit do sportovní gymnastiky. Myslím, že by mi to pomohlo s těmi začátky.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to určitě, gymnastiky je v crossfitu taky dost :)

      Vymazat
  12. Ahoj Moniko, chtěla bych se zeptat, myslíš si že můžu také cvičit s činkami když mám problém se zády scoliosu a s krční páteří? Ráda bych cvičila tak jako ty a budovala svaly ale bojím se abych si spíš neškodila zdraví.

    OdpovědětVymazat
  13. Mohla bych se zeptat, kolik měříš cm? :)

    OdpovědětVymazat
  14. Paráda Moni, ty jsi ale svalouš :-) gratuluju a držím prsty at se tak dobre dari i dal :-)

    OdpovědětVymazat
  15. Tak za tohle te obdivuju!! Ja bych mela asi strasny strach i kdybych mela svalu kdovi kolik, stejne bych se bala;D a za narust svvalu mas veeeelkou pochvalu!!!:)

    OdpovědětVymazat
  16. Takové cviky miluju nejvíc :) Ale u nás v posilce jsem asi jediná, kdo se o něco takového pokouší. Není tam na to ale dostatek prostoru, chtělo by to si pronajmout nějakou garáž a tam to trénovat :D Sama víš, že do fitka chodím zatím jen několik měsíců, takže váhy nejsou moc slavné a maximálky radši ani nezkouším u cviků jako je ten overhead squat nebo nadhoz, ale třeba u dřepu mám 64 kg po 8 opakováních a mrtý tah 2x 82 kg, u něho mě hlavně trápí síla úchopu, nojo :D Zrovna se dívám na eurosportu na nějakou soutěž ve vzpírání a ženský tam měly třeba nadhoz s 190 kg (rekord) :/// Tak mi pěkně sklaplo hned :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky jsem tu soutěž včera zahlédla. To jsou jiné váhy no :D Ale tak oni se zas věnují prakticky jenom tomu žejo :)

      Vymazat
  17. Děkuji. Snažil jsem se přijít na to, jak získat tu trochu síly navíc. Je to, jako bych to rozjel a pak najednou musím nabrat sílu po 7 tahech.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)