středa 23. května 2012

Proteinový prášek - co to je a k čemu je dobrý?

V poslední době jsem doslova zahlována dotazy ohledně proteinu. Sama ho používám, takže se často objevuje v mých jídelníčcích či receptech. Abych tedy alespoň trochu objasnila, co to vlastně je, k čemu je dobrý a jestli je vhodné si ho pořídit, rozhodla jsem se sepsat tenhle článek.


Předem bych jen chtěla podotkout, že sama nejsem žádný odborník na proteiny. Svůj první jsem si koupila ještě v době, kdy jsem neměla téměř žádný přehled (a proto jsem si bohužel taky nevybrala zrovna kvalitní). Nedávno jsem ale pročetla pár stránek a diskuzí a snažila se přijít na to, jak vybrat ten kvalitnější.

Co to vlastně je protein?
Protein je prášek, ze kterého se nejčastěji připravuje proteinový nápoj a to smícháním s vodou či mlékem. Existuje samozřejmě spousta zajímavých receptů právě na proteinové nápoje, kdy ho můžete rozmíchat třeba i s džusem či ovocem. Všeobecně jsou tyto nápoje známé hlavně z oblasti kulturistiky a fiteness. Právě kulturitsté nejčastěji používají proteiny (ale taky spousty dalších přípravků) k doplnění bílkovin, pro udržení svalové hmoty a regeneraci. Nemusíte se ale bát, že pokud začnete protein užívat, stane se z vás kulturista, to nehrozí. Na to byste museli mít speciální jídelníček, cvičební program a jste-li žena, tak také spousty steroidů navíc :D

Proč ho užívám já?
Já si protein pořídila hlavně ze dvou důvodů. První je ten, že jsem chtěla zpestřit jídelníček, zkusit zase něo nového. A ten druhý je samozřejmě ochrana svalů a zdroj bílkovin. Také mě lákalo množství receptů s proteinovým práškem, které jsem na internetu objevila, jak jsem se postupně více a více zajímala o oblast fitness. Nepiju proteinové nápoje každý den, už vůbec ne 2-3x denně, jak je tomu většinou psáno v doporučovaném užívání. Momentálně jsem se ho "naučila" pít každý druhý den na odpolední svačinu nebo si ho někdy dávám jako druhou večeři. Mimo to ho často míchám do kaší, pudinků či zdravých buchet. Míchám ho většinou ve vodě a mléku v poměru 1:1. Někde nedoporučují míchání s mlékem, ale když ono to pak chutná mnohem lépe :)

Jaký protein vybrat?
Na trhu najdete opravdu obrovské množství proteinů. Proto je hodně těžké přijít na to, který bude ten nej. Začátečník by se řídil asi hlavně cenou (jako jsem to udělala poprvé i já). Proteinové prášky nejsou totiž mnohdy nejlevnější. Ale zase na druhou stranu třeba kilové balení vám výjde až na 40 porcí. Pokud pak protein nepijete 3x denně, tak se to celkem dá. U proteinových prášků je důležité hlavně to, jaké obsahují bílkoviny - obecně se používá převážně bílkovina mléčná, sójová nebo syrovátková. Člověk by si řekl, že je bílkovina jako bílkovina, ale není to tak lehké. Každá bílkovina má totiž jiný index využitelnosti. To znamená, že můžete přijmout třeba 20g bílkovin, jak je napsáno ve složení, ale vaše tělo využije třeba jen polovinu. Z tohoto hlediska je na tom nejlépe bílkovina syrovátková. 

Mnohem lépe vše najdete popsáno zde: http://www.aktin.cz/clanek/1023-syrovatka-vs-kasein-proteinove-pripravky-i-cast Právě z tohoto článku jsem pochopila, jaký protein si nejlépe vybrat a jaké by měl mít složení, aby byl alespoň k něčemu dobrý.

Kde protein koupit?
Existuje mnoho možností, kde sehnat protein a mnoho jiných doplňků stravy pro sportovce. V první řadě je internet narvaný e-shopy, které tyto suplementy nabízejí. Za sebe můžu doporučit například tyto:
Právě z toho posledního eshopu jsem si minulý týden koupila malé 250g balení borůvkového proteinu. Cena byla 166Kč a je to tento: http://www.fitness4u.cz/proteiny/498-extrifit-professional-wpc-80-250g.html

Mimo sportovní eshopu proteiny seženete také ve větších fitness centrech nebo ve specializovaných kamenných prodejnách. Také ve větších supermarketech, jako je třeba Tesco, můžete na proteiny narazit. Tam jsem si právě kupovala svůj první čokoládový protein. Ten však bohužel neobsahuje ty správné bílkoviny, jak jsem posléze zjistila. Mimoto jsem po něm občas mívala nepříjemně nafouklé břicho, což se mi s kvalitnějším proteinem nestalo. No a na závěr nabízí proteiny také proteiny DM či Rossmann. Z hubnoucích diskuzí vím, že je také mnoho lidí používá. Tyto proteiny obsahují ale mléčnou bílkovinu, takže nemají tak dobré využití jako ty, které obsahují třeba syrovátkový koncentrát.

Musím užívat protein, když chci hubnout?
Tohle je také jedna z otázek, kterou jsem dostala. Určitě není nutné kupovat protein, pokud začínáte s hubnutím. Já si ho taky pořídila až dlouho po tom, co jsem se začala o zdravý životní styl a fitness zajímat. Protein vám pomůže především ochránit svalovou hmotu, podpoří regeneraci a může sloužit jako příjemné zpestření jídelníčku :)

Tímto bych asi ukončila mé dnešní povídání o proteinech. Snad vám tyto informace budou užitečné a pokud byste měli k tématu ještě nějaké dotazy, nebojte se zeptat :)

65 komentářů :

  1. skvělý a užitečný článek:) už dlouho přemýšlím, že si nějaký pořídím, taky na zpestření jídelníčku, a třeba místo svačiny:)
    přítel má čokoládový a to mi moc chutnalo, jako kakao:D

    OdpovědětVymazat
  2. Supr článek :) Myslím, že všem trochu objasní k čemu vlastně protein je :)
    S tím mícháním s mlékem, jsem taky četla, že se to nedoporučuje...že to kazí nějaká kyselina či PH v mléce či co a to vlastně nuluje prospěšnost proteinu, tak nevím, co si o tom myslet. Když si dám protein ve fitku, tak tam ti ho automaticky namíchá s mlékem a to dokonce plnotučným...ach, proč všichni nemůžou mít stejný názor na věc :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Super článek :)
      Já používám cookies příchuť :*

      Vymazat
    2. Ahoj, můžu se zeptat, jaký protein s cookies příchutí kupuješ? Díky!

      Vymazat
    3. vzdyt primo na proteinech je i napsano, ze je lze rozmichat bud s vodu nebo s mlekem...

      Vymazat
    4. Je to pravda, avšak ako píšeš je to len jeden z názorov, i keď u kamarátov naberačov a rysovačov prevláda :) Máš to podobne ako s vápnikom v mlieku, na jednej strane odporúčajú mliečné výrobky práve kvôli nemu a potom sú výskumy ktoré dokazujú, že práve z mlieka je jeho vstrebatelnosť nízka.

      Vymazat
    5. ano s tim mlekem je to pravda, užitečnější je to s vodou,ale s mlékem se to taky dá..Ovšem s plnotučným se to v žádném případě míchat nemá!... to by mě zajímalo v jakém fitku ti to s plnotučným umíchali... se divim že jste se po tom nepo....

      Vymazat
    6. Osobně si myslím, že míchat protein s mlékem je kontraproduktivní a rozhodně to nedoporučuji. Zaplatit si za kvalitní protein s minimálním obsahem laktózy a pak jej "vylepšit" mlékem...Zhorší se stravitelnost a využitelnost. V mléce se rozmíchávají gainery, tam je obsah bílkovin nižší a cílem je dostat do sebe max. energie.

      Článek o proteinech:
      http://www.elvita.cz/cz-clanek-50.html

      Vymazat
  3. Čekala jsem na tento článek a moc za něj děkuji, nemám te´d ve zkouškovém zrovna čas vysedávat u internetu a projíždět stránky, takže jsme za tyto stručné a věcné informace moc ráda .) Díky .)

    OdpovědětVymazat
  4. To je jasné, nehroutím se z toho:-) Ale štve to no..:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Já si chci koupit ten protein z toho DM :) a včera jsem si koupila to arašídový máslo...akorát jsem si domů donesla slaný :D tak to asi nepůjde kombinovat s ovocem :/ N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to máš to arašídové máslo z DM? Ono ve většině těch arašídových másel je i trochu soli a dá se to jíst normálně s ovocem. Já to jím jenom na sladko :)

      Vymazat
    2. Jj z DM, byly tam dva druhy, ale já vzala to s těmi kousky oříšků a doma jsem zjistila, že je tam napsáno, že je slaný. Není špatný, ale myslím, že sladký bude lepší :) N.

      Vymazat
    3. používám jen DMkový protein a nedám na něj dopustit! :) (vanilka mi moc nejede, čokoláda je lepší)

      Vymazat
  6. O proteinu uvažuju už dlouho, ale zas na druhou stranu si s tím nechci zahrávat, nemám pocit, že bych jedla málo bílkovin :) Ale zas právě taky to vídám v receptech (třeba v tvojí zmrzce, že :D) a tak bych ho asi zkusit chtěla... Až teda budu mít nějaké peníze navíc :)

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkný poučný článek :o)

    OdpovědětVymazat
  8. Děkuji za článek, možná to časem zkusím :-)... bílkovin mám dost, jsem "tvarohová" a "cottagová" atd., ale určitě je to příjemné zpestření jídelníčku :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Vypadá to rozhodně zajímavě :) Ráda bych to časem zkusila. Zatím mi stačí jenom proteinové tyčinky (jím jednu za týden, většinou když vyjedu na kolo) :)

    OdpovědětVymazat
  10. Cvičitelka aerobiku mi říkala, že dlouhodobé užívání proteinu je pro tělo škodlivé, protože tělo má pak problém přijímat jiné bílkoviny než ty z proteinových nápojů, ale nevím co je na tom pravdy ...a popravdě asi nějaký ten protein vyzkouším, myslím, že to platí asi pro ty co cpou protein 3x denně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky myslím, že se to týká hlavně těch, kteří proteinamy nahrazjí většinu jídel :) Takhle občas je to podle mě neškodné. I 1x denně by člověku nemělo ublížit :)

      Vymazat
  11. Úžasný článek :) chodím na tvůj blog už pár týdnů, máme podobné cíle:) taky se snažím o aktivní životní styl, hlavně každodenní sport a možná je na čase zařadit protein do jídelníčku :) žiju "zdravě" už od ledna, tak by to chtělo nějakou novinku :)jinak ti chci pochválit tvou krásnou vysportovanou postavu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. Držím palce, ať se ti ve tvém snažení daří :)

      Vymazat
  12. Skvelý článok, pekne a pochopitelne si vysvetlila načo a pre koho je proteín vhodný, ja sama (pracujem vo fitku) to mám niekedy problém tak zrozumitelne vysvetliť :D
    Inak proteín je samozrejme super vec a máš pravdu, že záleží hlavne na type bielkovín aký obsahuje, preto tie lacnejšie zväčša nie sú až tak vhodné. Sú ale overené značky, ktoré nasklamú ani príchuťou ani zložením.
    Avšak mladým zdravým ženáma dievčatám, ktoré žijú zdravým životným štýlom by som odporučila nezabúdať na rastlinné bielkoviny, ktoré sú oveľa strávitelnejšie a pre organizmus vhodnejšie ako tie živočíšne, lebo možno sa to nezdá ale od rána začať jogurtom, nejaký proteín, na obed mäso a na večeru cottage, veľa z nás prijíma tie živočíšne v oveľa väčšom množstve.
    inak samozrejme super blog, len tak ďalej, konečne zdravý a sprývny postoj k (chudnutiu) životu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, rostlinné bílkoviny jsou v dnešní době opomíjeny, ale ... Ono je to možná i tím, že rostlinné bílkoviny obsažené v jednotlivých potravinách nikdy neobsahují celé spektrum aminokyselin. A aby bylo možné je správně využít, je nutné přijmou celé to spektrum AK. Takže buď se bude kombinovat v jednom jídle několik potravin a nebo se k nim prostě přidá kus masa :-)

      Vymazat
  13. Já osobně s proteinem nemám žádné zkušenosti, ale už mě hodně dlouhou dobu láka hlavně kvůli receptům které jsem viděla u Cassie na blogilates. Ty její palačinky vypadají prostě úžasně. Takže se asi domluvím s bráchou a koupíme si ho na půl :D

    OdpovědětVymazat
  14. asi mi ctes myslenky, dneska jsem zrovna uvazovala ze bych mela neco takovyho poridit, diky :-)

    OdpovědětVymazat
  15. velmi velmi opožděně děkuju za komentář :) tenhle článek je super :) viděla jsem protein v pár tvých receptech a teď mám aspoň objasněno co a jak a tak :)

    OdpovědětVymazat
  16. Holky, doprčic!! Nemůžete si o tom nejdřív něco najít? Kolik g bílkovin denně sníte? Měly byste přijmou cca 1 - 1,2g bílkoviny na 1kg tělesné váhy. Proteiny jsou doplňky pro ženy a muže jedoucí těžký silový trénink. Kolik z vás dělá třeba dřepy s 50% své váhy (pro 60kg holku = 30kg) apod.?? Víte, jaký vliv má dlouhodobé dodávání přebytku proteinů na tělo? Ledviny a játra jdou do háje, protein se metabolizuje za vzniku amoniaku, který se v těle kumuluje a pomalu se otráví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že žádná z nás tady do sebe ten protein necpe 3x denně a dát si občas proteinový nápoj dle mého smrtelné není.

      Vymazat
    2. Smrtelný ne, ale ledvinové kameny, poruchy metabolismu "obyčejných" bílkovin, vysoký obsah amoniaku v těle už jsou celkem chuťovky. Zdravá holkla bez silového tréninku (což ty a většina jste) protein nepotřebuje ani čas od času!

      Navíc- svaly NEROSTOU po proteinech!! (oprav si to v tom článku). Proteiny pouze zachovávají svalovou hmotu a chrání jí. Svaly roustou po sacharidech

      Vymazat
  17. Kdyby jsi do jídelníčku radši přidala maso, tělo by ti bylo vděčnější než cpát do cebe proteinový prášek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A četla jsi vůbec ten článek? Že je to jen zpestření jídelníčku? Nemám to jako náhradu za normální bílkoviny.

      Vymazat
    2. Jo četla a taky jsem četla tvůj jídelníček z min týdne, proto tak reaguju!

      Vymazat
  18. Moni prosím můžu se zeptat, jak dávkuješ výše zmíněný protein, co používáš? Objednala jsem si ten samý, jen příchuť čoko-kokos a vím, že dávka je 25g, ale na kolik vody/mléka? To jsem se bohužel už nedočetla a nebo jsem slepá.-)) Chystám se zkusit po běhání, protože mám problém, že chodím večer a pak už vůbec nemám chuť na jídlo..děkuju Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, dávám 200ml tekutin - tak jsem měla dávkování nasané u jiného proteinu. A dávám většinou 100ml mléka a 100ml vody :)

      Vymazat
    2. Ahoj, a je to dobrý? :-D Kombinace mléka a vody se mi nějak nezdá :-D

      Vymazat
    3. Je to v pohodě, však do toho rozmícháš ještě pak ten protein, ten to ochutí ;)

      Vymazat
    4. Jo, tak děkuju :-)

      Vymazat
  19. Ahoj. Někde jsem četla že po cvičení je taky dobré dát si tvaroh a je to pododbé jako protein protože má taky hodně bílkovin. Máš s tím nějaké zkušenosti ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, tvaroh má taky hodně bílkovin. Ve 250g je asi 30g bílkovin. Někde jsem četla, že se doporučuje kulturistům jíst ho na noc :) Ale po cvičení se neboj zařadit i sacharidy, tělo je ptořebuje :)

      Vymazat
    2. Po cvičení určitě ne, Tvaroh má málo kvalitních bílkovin, respektive je špatně stravitelný. Snad někdy během dne.

      Vymazat
  20. zapomněla si zde zmínit důležitost kolik procent protein obsahuje.. jsou 90% 65,60.. je to různé... a taky hodně koukám na čistotu proteinu který si kupuju, CFM jsou velice kvalitní a power protein 90 od body attack je taky skvělí... obsahuje i carnitin a BCAA a kvalitní čistý protein :)

    OdpovědětVymazat
  21. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  22. Panebože! Co takhle aspoň v úvodu napsat, že protein je cizím slovem bílkovina?!!! A ne že je to prášek. Anebo aspoň dát protein do uvozovek, když nemluvím o bílkovině, ale o práškovém přípravku. Dost "méně bystrých" se ani nedovtípí, že je řeč o prostých bílkovinách...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. moje slova, v článku je definice proteinu strašná :D

      Vymazat
  23. Skvely clanek, ja mam vyborny skusenosti s tymto konkretnim: http://www.nu3tion.cz/syrovatkovy-protein-wpc80. Velice se mi osvedcil.

    OdpovědětVymazat
  24. "
    Zdravím doporučuju navštívit nějaký obchod a poptat se prodavače, jsou většinou vyškolení a dost tomu rozumí a poradí. Nevím odkud jsi, ale určitě u vás nebo poblíž něco takového je. Já jsem ze Zlína a máme tam fitness4u, kam se chodím radit :-)"

    OdpovědětVymazat
  25. Zdravý životní styl ale kazdej druhej den piješ pul litr mlika :-D

    OdpovědětVymazat
  26. Zdravý životní styl ale kazdej druhej den piješ pul litr mlika :-D

    OdpovědětVymazat
  27. Super článek! :) Já proteiny hodně používám. I hubnoucí koktejly, tabletky a různé jiné doplňky stravy.
    Pokud můžu doporučit, tak na Hokej Florýk se dá většina věcí sehnat levněji než na fitness4u a těch ostatních. :)

    OdpovědětVymazat
  28. Ahoj, ja teda pouzivam osobne tento www.lekarnasporilov.cz/leciva-a-doplnky-stravy/pamet-a-koncentrace/lecitamin-vanilka.html kazdopadne jsem to konzultovala se svym trenerem a on mi ho doporucil. Je hodne znacek a kazdy pripravek obsahuje vzdy neco jineho. Doporucuji take vzdy s nekym zkonzultovat, nez zacnete pouzivat ;)

    OdpovědětVymazat
  29. Ahoj ja jsem velmi spokojena s proteinem https://www.inkospor.cz/proteiny/active-pro-80-sacek-500-g/

    OdpovědětVymazat
  30. Pěkně napsáno. Doporučuji si také přečíst tento článek o proteinech http://zdravotniradce.cz/treninky-nestaci-telo-musi-jist-podporte-svalovy-rust-vhodnym-proteinem/

    OdpovědětVymazat
  31. Super článek ;) Já kupuji sportovní výživu od EProteinu a nemůžu si jí vynachválit, hlavně jejich protein s příchutí Rafaello.. ;)
    http://eprotein.cz/75-85-bilkovin/29-eprotein-wpc-80-900-g.html

    OdpovědětVymazat
  32. Víte někdo jaký je rozdíl mezi hrachovým proteinem a hrachovou moukou? V tom prvním je podle mě bílkovina izolovaná a v mouce je celé zrno což může být prospěšné i v dalších kategoriích. Má s tím někdo zkušenosti? Díky Jarka

    OdpovědětVymazat
  33. Doporučíte mi vhodné proteiny, když jsem začátečník v posilování?

    OdpovědětVymazat
  34. Dívejte se na vícesložkové, dkyž jste začátečník :-) a potom doporučuji se poradit s odborníkem

    OdpovědětVymazat
  35. Podívejte se na eshop se sportovní výživou fitness4u.cz, mají tam vše a za velice výhodné ceny

    OdpovědětVymazat
  36. Tak děkuji mnohokrát :-) uuž jsem si objednal i nějaké ionťáky a oblečení do posilovny :-)

    OdpovědětVymazat
  37. Super přehledný článek s informační hodnotou. Osobně můžu doporučit izolát od MyProteinu s příchutí vanilky, která neomrzí. DOjíždím zbytek 2.5 kg balení a asi budu objednávat znovu. Ještě mě zaujal protein od Kláry s příchutí Rafaella, to musí být pecka! :)

    OdpovědětVymazat
  38. Dobrý den. Ještě docela dobrý článek na podobné téma jsem našel tu https://www.bodyflexnutrition.cz/blog/k-cemu-je-dobry-protein/
    Mohl by se hodit, celkově jejich blog má dobré články na témata okolo cvičení :)

    OdpovědětVymazat
  39. Já také nejsem spokojená s mojí postavou. Ne, že bych potřebovala zhubnout, jako většina lidí, ale chtěla bych nabrat nějakou svalovou hmotu, abych nebyla tak hubená. Zaplatila jsem si proto permanentku do fitka a objednala jsem si proteiny , tak doufám, že na sobě brzo uvidím rostoucí svaly.

    OdpovědětVymazat
  40. Proteiny nepoužívám, protože nejsou dle mého názoru moc potřeba. Bohatě stačí to co příjeme ve stravě. Raději se proto zaměřuji na dostatečný příjem vitamínů, které si objednávám přes https://www.jml-zlin.cz/cs/jml-fitness-line-cz

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)