neděle 11. listopadu 2012

Jak jsem dala avokádu druhou šanci

Jíte avokádo? Já se mu dlouhou dobu v obchodech obloukem vyhýbala. Důvodem byla nepříjemná první zkušenost. Poprvé jsem ho ochutnala před pár lety. Tehdy jsem zrovna objevovala exotické ovoce jako mango, kaki, nashi apod. a myslela jsem si, že avokádo bude něco podobného (tehdy jsem ještě tak sečtělá nebyla no :D ). Takže jsem ho koupila, přinesla domů, nadšeně rozřízla, strčila do pusy...a zase rychle vyplivla. Vůbec nic sladkého a tehdy mi to přišlo prostě hnusné. Řekla jsem si, že už nikdy víc. Jak šel čas, tak jsem se ale o avokádu dozvídala stále více věcí, receptů, způsobů úprav - musím uznat, že můj první způsob konzumace nebyl asi nejvhodnější :D Takže jsem nějakou dobu váhala a přemýšlela, jakým způsobem bych ho využila. Až jsem se konečně odhodlala a prostě ho koupila! 


Abychom to uvedla na pravou míru - avokádo je ovoce, ale obsahuje velké množství tuků. Ve 100g je to okolo 15g, tím pádem má i vyšší energetickou hodnotu (670Kj). Tyto tuky jsou ale kvalitní a pro naše zdraví prospěšné. Co považuji za zajímavost je to, že avokádo je jedovaté například pro papoušky nebo kanárky a nemělo by se podávat ani psům a kočkám! Ale nebojte se, pro člověka je neškodné. Ba dokonce právě pro zvířata jedovaný toxin persin, obsažený právě v avokádu, je údajně vhodný na léčbu rakoviny prsu ;)

Teď už k mému použití avokáda. Hodně mě lákaly nejrůznější čokoládové pěny, polévky či pudinky z avokáda. Přemýšlela jsem, co přesně vytvořit, hledala jsem recepty na něco spešl. Nakonec se moje kulinářské schopnosti projevily opět jenom z fantazie a naprosté náhody :D To bylo tak... Volný pátek, chuť na svačinu. V hlavě jsem uvažovala nad tvarohem s ořechy, rozinkami apod., jak ho dělám často. Ale přišla jsem do kuchyně a měla jsem chuť to udělat trochu jinak. První jsem se rozhodla udělat si pudink. A jak jsem ho připravila, napadlo mě si k němu udělat i čokoládový krém s použitím avokáda. Nakonec šel tvaroh zpátky do lednice a z mého experimentování vzniklo něco takového:

objevuji v sobě nové kulinářské schopnosti :D

Když to tak vezmu, ani už mě nebaví vařit podle receptů. V poslední době sázím spíše na vlastní fantazii a ono to vychází k mému překvapení mnohem lépe, než vaření podle kuchařek. Na této svačince jsem si tedy maximálně pochutnala a o postup přípravy se samozřejmě podělím :)

světlý krém: vanilkovo-banánový pudink - zde jsem využila zbytky :D Trocha vanilkového prášku, trocha banánového, klasicky uvařit v mléku. Nedoslazovala jsem, pouze jsem na závěř přidala ještě asi odměrku vanilkového proteinu - ať to má taky nějaké bílkoviny žejo :)

tmavý krém: avokádo,banán, kakao, melasa - vzala jsem půlku banánu, půlku avokáda, asi 1-2 lžíce kakaa. Rozmačkala jsem vše vidličkou a promíchala s kakaem. Na doslazení jsem přidala trochu melasy (jelikož jsem to přehnala s kakaem, měla jsem to na mé poměry trochu hořké).

tmavý krém

vrstvení: No a teď už si můžete jenom hrát :) Já použila vysokou skleničku na kávu. Střídala jsem světlý a tmavý krém. Tmavý jsem vždy ještě posypala kokosem a pak znova. Vrch jsem pak taktéž posypala kokosem a přidala kešu oříšky.

No prostě lahoda, co vám budu povídat! Příště ještě změním ten světlý krém, asi ho udělám taky z avokáda a banánu. Přecejenom pudinkový prášek není 100% přírodní a zdravý :D Pak už to bude úplně dokonalý dezert, u kterého výčitky nemají šanci!

A protože jsem chtěla avokádo zkusit i jinak než na sladko, půlku jsem si odložila. Přišlo vhod druhý den na pozdní večerní svačinku. Nakrájela jsem ho a pokladla na pufované chlebíčky. V poslední době jsem si oblíbila na večerní svačinky právě tyto chlebíčky s arašídovým máslem - jak dietní před spaním, žejo? No co, zdravé tuky :D Avokádo byla příjemná obměna a i tento způsob přípravy mi chutnal :)

Abych to shrnula, považuji svou druhou zkušenost s avokádem za úspěšnou a pozitivní. Vlastně se mi stává docela často, že se některé potraviny zamiluji až napodruhé.

To samé jsem měla například s arašídový máslem. Ale problém byl u obou hlavě v dřívější nevědomosti, jak tyto potraviny využít. Teď už jsem zkušenější a předávám zkušenosti ráda dále. Proto se nebojte experimentovat a dát některým jídlům druhou šanci! ;)




...................................................................................................................................


                  FACEBOOK - STRÁNKA
                  FACEBOOK - SKUPINA
                          FORMSPRING

37 komentářů :

  1. Tahle svačinka vypadá naprosto dokonale... Potřebovala jsi k výrobě krému mixér, nebo jsi to udělala ručně? :-) Ještě nemám úplně zařízený byt, ale určitě bych ho strašně ráda zkusila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala - pouze jsem to rozmačkala vidličkou ;)

      Vymazat
  2. Naprosto dokonalý. Vyzkouším. Také moje první zkusenost a avokádem byla hrozná. Bylo to na návštěvě a mělo bylo trapný to vyplivnout a prostě mi to rostlo v puse :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto chápu ten pocit :D Musí se to hold s něčím zkombinovat, aby to chutnalo dobře :)

      Vymazat
  3. já avokádu ještě nedala ani první šanci :D mám mu ji dát, jo?
    polévky z avokáda?? to zní zajímavě :)
    a taky mě baví zapojovat spíš fantazii, než kopírovat z receptů
    děkujeme za tvé zkušenosti! :) další suprový článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ho můžeš zkusit, nikdy nevíš, třeba ti taky nakonec zachutná jako mě a budeš mít další potravinu, o kterou můžeš rozšířit jídelníček :)

      Vymazat
  4. Ono hodně záleží jak je zralé, avokádo může být slast a nebo úplně bez chuti a jde o to, s jakým máš tu první zkušenost :)
    Avokádo je moje láska a dá se s ním provádět spousta fajn věcí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono šlo i o to, že poprvé jsem ho nijak neupravovala a jedla samotné. To by mi nechutnalo takhle asi ani teď. Ale na zralosti záleží určitě taky :)

      Vymazat
  5. zrovna minulý týden jsem si poprvé koupila avokádo, ukrojila si kousek, kousla do něj, a vůbec mi nechutnalo, tak to letělo do psí misky :D ( sakra, a teď tady čtu že to pejsci nesmí:( ) avokádo jsem dřív jedla jen v sushi a tam mi chutnalo....v ledničce ještě velkou část mám, tak asi zkusím tvůj recept a dám avokádu ještě šanci:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak nějak to probíhalo u mě no :D Psovi jsem ho nedala, žádného nemáme. Ale asi dobré vědět, že by to jíst neměli :)

      V sushi bych ho taky ráda zkusila, to jsem ještě neměla :)

      Vymazat
  6. Já mám nejradši avokádo rozmačkané s trochou tvarohu nebo smetanového sýra, sůl, pepř a je to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní taky moc dobře. Taková netradiční pomazánka :) Někdy to zksuím, děkuji za tip ;)

      Vymazat
  7. to vypadá skvěle, taky ho chci už delší dobu zkusit!:D :)

    OdpovědětVymazat
  8. Vynikající je jen rozmačkaný s kapkou citronu, solí a pepřem na horkém opečeném toastu.

    OdpovědětVymazat
  9. nedávno jsem nad ním přemýšlela ale dala jsem ho z košíku zpět, tak třeba příště..:D

    OdpovědětVymazat
  10. Taktiež mi na prvykrát vôbec nechutilo a vyhodila som ho avšak po prečítaní mnohých článkov o jeho benefitoch som mu tiež dala asi pred mesiacom druhú šancu a neviem sa ho teraz nabažiť :) Dopriavam si pravidelne 2 týždenne, ja ho milujem surové do šalátu, hlavne kde je zálievka olej+sójová omáčka, delikatesa :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do salátu ho chci taky vyzkoušet. Asi ho odteď taky budu kupovat pravidelně :)

      Vymazat
  11. Napoprvé jsem to měla s avokádem úplně stejně a i já jsem se napodruhé zamilovala~ ^^

    OdpovědětVymazat
  12. Miluju toast namazanej avokadem <3 Na sladko jsemho nikdy nezkoušela...

    OdpovědětVymazat
  13. miluju guacamole s knackebrotem :) rozmačkáš měkčí avokádo s trochou olivovýho oleje, limetkou (půlka na jedno avokádo), přidáš chili, sůl, pepř, někdy ještě sušený rajčata nadrobno. Někdo ještě přidává česnek, ale z toho je mi bez tepelný úpravy těžko. Originálně se to jí s nachos, ale knackebrot je snad ještě lepší :)

    OdpovědětVymazat
  14. Taky sem ho poprvé dala jen tak do pusy a hned ho vyplivla do koše a zbytek vyhodila... :D Ale pak sem ho viděla zlevněné a říkala sem si: Second chance? :D A dopadlo to mimořádně dobře! :)

    OdpovědětVymazat
  15. Avokádo nemám moc ráda, ale tvůj článek mě přinutil ho vzít ještě na milost...dokonce jsem na něj dostala velkou chuť ;-).
    Vivi

    OdpovědětVymazat
  16. avokado miluju a jim ho dost casto, jenom rozkrojim, osolim, opeprim, pridam par kapek cistronu a jim lzickou, super rychle a moc dobre

    OdpovědětVymazat
  17. Já avokádo miluju <3 ... guacamole s tortilla chipsama nebo jen tak na tousty...a nebo tu čokoládovou pěnu na tousty a na to banán...aaaaaach

    OdpovědětVymazat
  18. o bóže.., to vypadá mňamózně! :), musím vyzkoušet

    OdpovědětVymazat
  19. Zrovna dneska jsem dělala klasickou avokádovou pomazánku na snídani- avokádo, tvaroh, česnek, sůl. Všem moc chutnala, syn si dal 2 chleby.

    OdpovědětVymazat
  20. Ja som nedávno prvý krát skúšala avokádo :-D a tiež som si myslela že to len tak zjem a teda nezjedla som. Urobila som z neho nátierku :-) ale ten puding vyzerá bombasticky!

    OdpovědětVymazat
  21. Avokádo mám moc ráda =) Nemám ráda složité úpravy, avokádo jen většinou rozmačkám s česnekem, trochu osolím a mám super rychlou pomazánku, chutná mi to jako česnekovo-sýrová pomazánka =D Vím, že někdo přidává i lučinu, ale s tou jsem to ještě nezkoušela...
    A úplně nejednoduší je namazat chlebík máslem, dát nakrájené avokádo a trochu posolit =)

    OdpovědětVymazat
  22. Já mám teda avokádo hodně ráda, ale v obchodě je ještě nezralé, takže se musí nechat dozrát. Pak je hodně dobré.

    OdpovědětVymazat
  23. Vypadá to absplutně dokonale :-)... avokádo jsem již v receptech taky zkoušela, ale tohle mne uchvátilo :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Já mu dala také druhou šanci, ale bohužel ani napodruhé mě neokozlilo. Háček bude ale asi v tom, že nepoznám kdy je akorát. To moje poslední bylo totiž ve vnitř už lehce nahnědlé a tak jsem ho radši vyhodila :D. To první bylo ok, ale zase se mi nelíbila vůně - takovýho plýtvání - to na sobě nesnáším. Teď, ale přemýšlím o 3. pokusu - ten dezert vypadá totiž božsky! :)

    OdpovědětVymazat
  25. Dneska jse měla poprvé avokádo. Ochutnala jsem ho a chtěla jsem si ho dát k snídani s kaší- to bylo v plánu. JAkmile jsem ho ochunala, rychle šlo pryč. Nic tak hnusného jse neměla! :D Tak hledám recepty, co s ním, protože za senu 15 korun byli rovnou 2! ;))
    Pěna vypadá moc pěkně, ale melasu nemám no! :((

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samotné je to fakt hnusné :D Melasa není třeba, dosladit to můžeš i medem nebo jakýmkoliv sirupem ;)

      Vymazat
    2. Avokádo má opravdu pozitivní účinky na hubnutí ale když vám nechutná není důvod se do něčeho nutit. Naštěstí existuje více druhů ovoce, které mají podobný vliv na hubnutí jako avokádo. viz. naše stránky

      Vymazat
  26. Já dělám něco jako Guacamole. Měkké avokádo rozmačkám, šťávu z půlky limetky jak psala slečna výše, česnek podle chuti, stejně tak sůl a pepř a kelímek zelené zakysané smetany Kunín. Ta jako jedna z mála neobsahuje kukuřičný škrob. Dělám to na naše holčičí sedánky, k tomu ještě sýrové nachos a holky se pokaždé můžou utlouct. Ale je to dobrý i s pečivem, když zbyde a nachos už nejsou ))

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře :) Odpovídám na ně tady na blogu ;)